To żaden sekret, że większość użytkowników Internetu korzysta z niego za pomocą urządzeń mobilnych. Co więcej, 40% klientów używa tych urządzeń do przeprowadzenia researchu w sprawie zakupów, a ponad połowa regularnie kupuje przez smartfony. Co to oznacza dla firm? Między innymi to, że odpowiednio dbając o swoje strony, mogą zdobyć mnóstwo klientów. W tym przypadku owe "dbanie" oznacza zapewnienie odwiedzającym stronę z urządzeń mobilnych odpowiednich warunków (tak zwanego great mobile website experience). Bez tego firmy nie będą mogły obsłużyć ponad połowy(!) użytkowników, przez co stracą ruch i potencjalnych klientów. Jak więc zadbać o pozytywne doświadczenie tych, którzy przeglądają witrynę na smartfonach czy tabletach? Tutaj z pomocą przychodzi strona responsywna.
Czym są strony responsywne?
Responsywna strona internetowa to taka, która adaptuje się do każdego urządzenia, z jakiego odwiedzający może ją oglądać, czyli komputera, smartfona, tableta. Responsywne strony internetowe nazywa się także mobile-friendly, ponieważ ich funkcje, treści i media dostosowane są do urządzeń mobilnych.
Responsywność witryny przestała być wyłącznie sugestią. Jeżeli właścicielowi firmy zależy na zbudowaniu świadomości marki, zdywersyfikowaniu wrażeń użytkowników i wyższej konwersji - responsywny design to konieczna inwestycja. Warto zaznaczyć, że jest to też oszczędność cennego czasu - niemożliwością jest tworzenie osobnej witryny dla każdego potencjalnego urządzenia, z którego korzystają użytkownicy sieci. Nie wspominając już o technologiach, jakie mogą pojawić się w przyszłości. Responsywna strona WWW gwarantuje kompatybilność z wszystkimi urządzeniami i ich ekranami.
Dlaczego strona responsywna jest tak ważna?
Zastanawiając się nad znaczeniem responsywnej strony internetowej, najlepiej jest wyobrazić sobie sytuację, z jaką mamy do czynienia, gdy takowej brak. Według danych opublikowanych przez Quoracreative firma może stracić do 90% potencjalnych klientów z powodu ich złego doświadczenia podczas przeglądania witryny na urządzeniach mobilnych! To naprawdę duża strata - potencjalnych klientów a wraz z nimi potencjalnych przychodów. Przyjrzyjmy się więc podstawowym trzem korzyściom, jakie daje zainwestowanie w stronę responsywną.
Po pierwsze, responsywny design zatrzymuje na dłużej odwiedzających stronę. Jeżeli wchodząc w witrynę z poziomu urządzeń mobilnych, zauważą, że nie jest dostosowana do rozdzielczości ekranu i muszą nieźle się namęczyć, aby zdobyć to, po co przyszli - zrezygnują. Wskaźnik odrzucenia (bounce rate) dla stron na smarfonach sięga prawie 40%. Użytkownicy mobilni oczekują szybkości i jakości - to można im dać tworząc stronę responsywną.
Po drugie, responsywny design pomaga potencjalnym klientom Waszej strony. Czy macie świadomość, że przeprowadzając indeksowanie i tworząc rankingi, Google używa mobilnej wersji strony? Jest to tak zwane "indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych" i zostało włączone jako domyślne dla wszystkich nowych stron 1 lipca 2019 roku. Co to oznacza? Bot jako klient-smartfon skanuje, a następnie indeksuje witryny. Z tego względu Google karze tych, którzy nie oferują responsywnego designu. Indeksowanie mobile-first ma rzeczywisty wpływ na pozycje w rankingach i może spowodować spadek Waszych stron w SERPach na rzecz tych, które są przyjazne korzystającym z urządzeń mobilnych. Podsumowując, jeżeli Wasza grupa odbiorców przegląda Internet na smartfonach (a według wszelkich statystyk, tak właśnie jest), a Wy nie zadbaliście o responsywny design, to mogą wcale nie natrafić na Waszą stronę.
Wreszcie, po trzecie, responsywna strona internetowa, buduje pozytywny wizerunek firmy i zaufanie w relacji z klientami. Według danych Quoracreative, aż 57% konsumentów nie poleciłoby firmy, której strona źle wyświetla się na urządzeniach mobilnych. Co więcej, ponad połowa osób, które robią zakupy w sieci, utożsamia obecność biznesu w Internecie z biznesem w realu. Dlatego, jeżeli będą zawiedzeni firmą, odwiedzając ją online, to takie też będzie ich doświadczenie w ogóle.
Tworzenie stron responsywnych
Istnieje możliwość samodzielnego wykonania responsywnej strony internetowej za pomocą CSS i HTML. Porównać można to jednak do korzystania z wiejskiej, wyboistej drogi, podczas gdy obok prowadzi autostrada. W tym przypadku autostradą są CMSy (Content Management Systems - systemy zarządzania treścią) i kreatory stron internetowych.
CMSy to systemy, które umożliwiają zbudowanie strony bez wiedzy, jak kodować - także bez wiedzy, jak kodować strony responsywne. Kreatory działają na podobnej zasadzie, jednak porzucają niektóre funkcje CMSów na rzecz niższej ceny i jeszcze prostszej obsługi.
Wśród najpopularniejszych narzędzi do tworzenia responsywnych stron WWW wymienić można: CMS Hub, WordPress, Squarespace czy Wix. Dwa pierwsze to systemy zarządzania treścią, które oferują liczne szablony, także te zoptymalizowane na urządzenia mobilne. Wix i Squarespace to z kolei bezproblemowe w obsłudze kreatory, umożliwiające podgląd witryny na różnych rozdzielczościach.
Budujesz stronę? O tym musisz pamiętać!
Mając do pomocy intuicyjny CMS lub kreator, tworzenie strony responsywnej wydaje się naprawdę proste, nawet dla osób bez doświadczenia. Jest jednak kilka rzeczy, o których warto pamiętać, aby odwiedzający witrynę, chcieli pozostać na niej jak najdłużej. Przede wszystkim - nie zaniedbujcie przycisków. Call-to-action (wezwania do działania, np. pobierz, dowiedz się więcej, kup) są potrzebne, ale w niektórych przypadkach na urządzeniach mobilnych nie wyświetlają się tak, jak powinny.
Zamiast usuwać przycisk, rozważ umieszczenie go w tak zwanym hamburger menu. Jest to popularna (szczególnie w widokach mobilnych) forma nawigacji. Po naciśnięciu ikony trzech poziomych kresek rozwija się menu. Jest to wygodne rozwiązanie, gdy mamy do czynienia z ograniczoną przestrzenią wyświetlania. Nie zapominaj, że korzystając z urządzeń mobilnych, do nawigacji używamy palców. Dlatego klikalne elementy powinny mieć minimum 48 pikseli wysokości.