SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, cały czas ewoluuje. Nic dziwnego. To, co działało jeszcze kilka lat temu, niekoniecznie sprawdza się teraz. Aby odnieść sukces w 2021 roku, należy spojrzeć na zagadnienie obecności w sieci ze zdecydowanie szerszej perspektywy. Pojedyncze działania przestają być skuteczne w walce ze spadającą liczbą odwiedzin na stronie internetowej. A mniej osób odwiedzających witrynę i daleka pozycja w wynikach wyszukiwania, to też mniejsza sprzedaż. Jak stawić czoła tym problemom? Odpowiedzią jest SXO, czyli kombinacja na miarę drugiej dekady XXI wieku. Co oznacza ten skrót? Czym SXO różni się od SEO? Jakie działania wchodzą w jego zakres? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czego nie może zabraknąć w każdym nowoczesnym planie marketingowym.
Rozszyfrowujemy skrót SXO
SXO (Search Experience Optimization) to kombinacja dwóch skrótów, z którymi już się spotkałeś, jeżeli czytasz artykuły na tym blogu - SEO i UX. SEO (Search Engine Optimization) to działania, których celem jest poprawienie pozycji strony internetowej w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Z kolei UX (User Experience) to całość wrażeń, których doświadcza użytkownik, odwiedzając witrynę. Inaczej mówiąc, SXO to optymalizacja doświadczenia użytkownika.
Jakie jest więc założenie fuzji SEO z UX? To przede wszystkim poprawa doświadczeń Internautów, którzy trafili na naszą stronę właśnie z organicznych wyników wyszukiwania. SXO jest strategią składającą się z dwóch etapów:
- Przyciągnięcie odbiorców (dzięki działaniom SEO)
- Zatrzymanie ich na dłużej (dzięki UX)
Warto zauważyć, że w przypadku SXO sama pozycja w Google nie jest najważniejsza. Liczy się przede wszystkim konwertujący ruch, czyli odwiedzający podejmujący określone działania na stronie. Może to być na przykład zakup, zapisanie się na newsletter lub wypełnienie zapytania ofertowego. Działania te różnią się oczywiście w zależności od założonego celu biznesowego.
Audyt SXO - co powinien zawierać?
Żeby móc zacząć wprowadzać jakiekolwiek zmiany, konieczna jest weryfikacja obecnej sytuacji witryny. Nie obędzie się więc bez audytu SXO. Na czym on polega? To połączenie audytu SEO, UX oraz CRO. Ten ostatni skrót oznacza audyt skuteczności, a jego rozwinięcie to Conversion Rate Optimization.
Jakie obszary należy przeanalizować podczas audytu SXO? Oto część z nich:
- content - czy zachęca do działania i nie brakuje w nim wezwań do działania (CTA)? w jakim stopniu treści są wartościowe i pomocne? czy użytkownik znajdzie na stronie wszystko to, czego szukał? jak często w treści pojawiają się słowa kluczowe?
- layout i nawigacja - czy odwiedzający szybko i bezproblemowo trafi na konkretne podstrony?
- prędkość strony - czy strona szybko się wczytuje? Możecie to sprawdzić, używając np. GTmetrix.
- wyświetlanie na różnych ekranach - czy witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych?
Dopiero po wykonaniu audytu SXO, sporządzeniu raportu, analizie danych i wyciągnięciu wniosków, można przygotować i wdrożyć strategię dla witryny. Jeżeli ma się podstawową wiedzę na temat marketingu w sieci i działań optymalizacyjnych, audyt można wykonać samodzielnie. Zaleca się jednak, aby zlecić jego przeprowadzenie profesjonalnej agencji. Analizę serwisu pod kątem SXO może wykonać dla Was na przykład SEOSki!
Po co mi SXO? Korzyści, jakie przynosi kompleksowe podejście
Zastanawiacie się, czy SXO jest w ogóle warte uwagi? Prowadzicie już działania w sieci i uważacie, że wdrażane działania SEO są wystarczające? Przyjrzyjmy się w takim razie, co zyskacie upgrade'ując je do Search Experience Optimization.
- Dzięki połączeniu dobrych pozycji w Google i pozytywnych doświadczeń użytkowników ze stroną zwiększycie konwersję i sprzedaż
- Do witryny, która wywołuje pozytywne wrażenie będzie powracać więcej klientów
- Kompleksowe działania SXO to gwarancja spójności i konsekwencji elementów na wielu płaszczyznach (SEO, UX, content, web developement)
SXO - plan działań
Powyższe korzyści przekonały Was, że SXO to nowa, lepsza wersja SEO? Zastanawiacie się, co powinno znaleźć się w strategii? Oto przykładowy plan działania:
- Zadbajcie o on-site SEO - zoptymalizujcie też techniczne parametry (takie jak czas ładowania serwisu), ponieważ mają one istotny wpływ na doświadczenie użytkowników
- Nie zapomnijcie używać ważnych dla witryny słów kluczowych - umieśćcie je też w metadanych (title i meta description)
- Wesprzyjcie pozycjonowanie linkbuildingiem, który będzie sprowadzał wartościowy ruch na Wasze strony www - w działaniach uwzględnijcie frazy długiego ogona, brandowe i lokalne
- Optymalizujcie content nie tylko pod SEO, ale również pod oczekiwania i potrzeby użytkowników. Niech treści będą wyczerpujące i zatrzymują odwiedzających na dłużej
- Pamiętajcie o CTA, które zachęci do podjęcia działania
- Zadbajcie o to, aby odwiedzający powracali na Wasze strony lub do sklepu internetowego - content musi być pomocny i przedstawiony w łatwej do przyswojenia formie, a menu i nawigacja proste. Nie możecie zaniedbać użytkowników urządzeń mobilnych, ponieważ ich złe doświadczenie z niedopasowaną do ekranu stroną sprawi, że nie wrócą już na witrynę
Czytaj również: Strona responsywna od podstaw - czym jest i jak ją zbudować?
Search Experience Optimization - odbiorca na pierwszym miejscu
SXO jest obecnie nazywane przez wielu specjalistów "następcą SEO". Fakt, że pozycjonowana strona znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania, przestaje być zwieńczeniem działań mających ją wypromować. Celem nie jest już wyłącznie sprowadzenie odwiedzających. Trzeba przekonać potencjalnych klientów do tego, aby wykonali preferowaną akcję.
W tym momencie na scenę wkracza UX - ma zatrzymać ich na dłużej, między innymi dzięki atrakcyjnemu designowi witryny, sprawnej nawigacji czy responsywności. Dopiero połączenie SEO i UX daje w 2021 roku gwarancję osiągnięcia przez stronę firmową czy sklep internetowy oczekiwanego sukcesu. Nie oznacza to bynajmniej całkowitego odejścia od pozycjonowania, jakie znamy. Proces, jaki obecnie zachodzi to jego ewolucja, rozwinięcie, wejście na wyższy poziom. A wszystko to z myślą o korzyściach zarówno dla Internautów, jak i właścicieli stron.