Na pewno wielokrotnie mogliście złapać się na tym, że z każdym pytaniem (nawet tym najbardziej absurdalnym), kierujecie się od razu do wyszukiwarki. I nie ma co się dziwić! Wyszukiwarka Google stała się naszą przenośną skarbnicą wiedzy, do której mamy dostęp zawsze i wszędzie. Mało tego, oczekujemy od niej, aby wyniki wyszukiwania zawsze były dokładne i pokazywały to, czego oczekiwaliśmy. Tu właśnie pojawia się problem - co zrobić, żeby rezultaty wyszukiwania Google były jeszcze bardziej dopasowane do naszych potrzeb? W tym artykule omówimy jak wpisywać odpowiednie frazy i komendy w taki sposób, że odpowiedzi na nasze zapytania będą w 99% zgodne z oczekiwaniami.
Jakie możliwości daje wyszukiwarka Google?
Obecnie zdecydowana większość użytkowników internetu korzysta z wyszukiwarki Google ze względu na łatwość i szybkość w jej użyciu. Jest to zdecydowanie najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa, która oferuje bardzo wiele różnych opcji wyszukiwania informacji.
Dzięki szerokiemu pakietowi podstawowych narzędzi, którymi dysponuje wyszukiwarka Google, możemy nakierować wyszukiwanie na to, co nas interesuje- jeśli np. szukamy danego miejsca, możemy skorzystać z Google Maps, które wyświetlą nam szczegóły adresu oraz kontaktu i do tego przeanalizują dostępne możliwości dojazdu różnymi środkami transportu, biorąc pod uwagę natężenie ruchu.
Innym popularnym narzędziem jest słownik Google, znany jako translator. Umożliwia on przetłumaczenie tekstu na dowolny język na świecie, jednak w tym przypadku trzeba zwrócić uwagę na poprawność gramatyczną, gdyż teksty często nie są zgodne z zasadami językowymi lub wykorzystane zostają słowa, które nie pasują do kontekstu.
Wyszukiwarka Google umożliwia także wyszukiwanie produktów poprzez zakładkę Zakupy. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę, jaki produkt nas interesuje, a Google dopasuje wyniki wyszukiwania do tego, co potencjalnie nas zainteresuje. W zakładce jest możliwość filtrowania towarów po cenie, kolorze, stylu, marce czy rozmiarze.
Jeśli chcemy znaleźć konkretną grafikę, z pomocą przychodzi nam Google Grafika. Wystarczy opisać w pasku wyszukiwania, co ma dany obraz zawierać, a Google pokaże nam każdy wpisujący się w nasze wymagania.
Wyszukiwarka Google pozwala także na wyszukiwanie obrazem - jest to technika, która pozwala użytkownikom przeszukiwać internet, korzystając z obrazów lub zdjęć jako zapytania, zamiast tradycyjnego tekstu. Działa to na zasadzie analizy treści wizualnej obrazu i próby znalezienia podobnych lub powiązanych obrazów, lub informacji w sieci. Proces wyszukiwania obrazem zazwyczaj polega na przesłaniu lub wklejeniu obrazu do wyszukiwarki, a następnie otrzymaniu wyników, które zawierają informacje na temat źródła obrazu, podobnych obrazów, stron internetowych, na których obraz występuje, lub innych powiązanych treści.
Czym jest zaawansowane wyszukiwanie w Google?
Google wie, że dostępne sposoby wyszukiwania czasem mogą być niewystarczające, więc dostarczyło nam rozwiązania, które pozwalają na uzyskanie bardziej precyzyjnych wyników. Pierwszym z nich jest zastosowanie formularza wyszukiwania, do którego przechodzimy, wybierając szukanie zaawansowane w ustawieniach przeglądarki.
Problemem jest brak kompatybilności tej opcji ze stroną mobilną. Jeśli chcemy skorzystać z formularza na telefonie, musimy użyć komendy, która sprecyzuje miejsce wyszukiwania, np.:
- „advanced_image_search”- komenda służąca do wyszukiwania w bazie Google Grafika,
- „advanced_book_search”- wyszukiwanie frazy w Google Książki.
Wyszukiwarka Google umożliwia również wyszukiwanie poprzez zastosowanie operatorów zaawansowanego wyszukiwania, czyli logicznych komend, które mają za zadanie zawęzić wyniki wyszukiwania w Google. Są to specjalne znaki lub słowa kluczowe, których można użyć podczas wpisywania zapytania w wyszukiwarce Google, aby uzyskać wyniki wyszukiwania, które będą lepiej sprecyzowane.
Istnieje kilka podstawowych rodzajów operatorów, które warto poznać, gdyż w znacznym stopniu ułatwią wyszukiwanie.
Umożliwia ograniczenie wyników wyszukiwania do określonej witryny internetowej. Gdy go używasz, Google pokaże tylko wyniki w obrębie jednej domeny. Przykładowo, "site:wikipedia.org" spowoduje wyświetlenie wyników tylko z witryny Wikipedia.
Szukanie po tytule strony
Umożliwia znalezienie wyników, które zawierają określone słowo w tytule strony. Przykład: "intitle:technologia" wyświetli strony, których tytuły zawierają słowo "technologia". Dzięki temu Google wyświetli wyniki wyszukiwania podobnych stron, które interesują nas konkretną tematyką.
Szukanie po adresie URL
Operator "inurl:" pozwala na znalezienie wyników, które zawierają określoną frazę w adresie URL strony. Jeśli chcesz znaleźć strony z frazą "rozrywka" w adresie URL, użyj "inurl:rozrywka".
Wyszukiwanie plików
Ten operator pozwala na wyszukiwanie konkretnych typów plików. Na przykład, "filetype:pdf" wyświetli wyniki zawierające jedynie pliki PDF. Możesz go wykorzystać do łatwego dostępu do dokumentów lub innych rodzajów plików.
Szukanie po powiązaniach
Operator "related:" pozwala znaleźć strony internetowe powiązane z określoną witryną lub tematem. Jeśli użyjesz "related:example.com," Google pokaże strony podobne lub powiązane z witryną example.com.
Operator „OR”
Umożliwia szukanie wyników, które zawierają jedno z co najmniej dwóch określonych słów zawartych w cudzysłowie. Na przykład: "smartfony OR tablety" pokaże wyniki, które zawierają albo "smartfony", albo "tablety".
Wykluczenie danych słów
Pozwala wykluczyć określone słowo lub frazę z wyników wyszukiwania. Przykład: "jabłka -czerwone" wykluczy wyniki zawierające słowo "czerwone" z wyników.
Szukanie niepełnych fraz
Można użyć gwiazdki jako symbolu zastępczego dla brakujących słów lub fragmentów. Przykład: "polska * przepisy kulinarne" pokaże wyniki z różnymi frazami w miejscu gwiazdki.
Zakres
Umożliwia określenie zakresu liczb w zapytaniu. Na przykład: "smartfony 200..500 zł" pokaże wyniki dotyczące smartfonów w cenie od 200 zł do 500 zł.
Czytaj również: Wyszukiwanie po grafice - jak wyszukiwać obrazem w Google?
Operatorzy wyszukiwania w Google pozwalają dokładniej dostosować wyniki wyszukiwania do potrzeb użytkownika i skoncentrować się na konkretnych informacjach. Możesz je łączyć i stosować razem, aby zoptymalizować swoje wyszukiwanie.
Wyszukiwanie zaawansowane pozwala na skupienie się na konkretnych frazach lub słowach kluczowych, co jest przydatne podczas prowadzenia badań lub poszukiwania informacji na określony temat. Można także wykluczyć niechciane wyniki z wyszukiwania, co poprawia jakość otrzymywanych rezultatów.
Filtrowanie wyników wyszukiwania
Zaawansowane wyszukiwanie Google kryje jeszcze jedno bardzo przydatne rozwiązanie, jakim jest filtrowanie wyników. Możesz z niego korzystać niezależnie od używanego narzędzia Google. Filtrowanie daje możliwość wyszukiwania pod względem języka lub daty dodania/aktualizacji źródła, dzięki czemu uzyskujemy bardziej dopasowane wyniki.
Szukanie zaawansowane w Google i jego wartość
Teraz wiedząc, czym jest szukanie zaawansowane w Google, korzystanie z wyszukiwarki będzie znacznie prostsze i wygodniejsze. Przetestujcie w praktyce, jak działają komendy i operatory oraz jak używać filtrów szukania zaawansowanego. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu tych metod wyniki wyszukiwania Google będą dużo bardziej trafione i dopasowane do potrzeb.