Jeśli posiadasz witrynę biznesową lub blog, jednym z Twoich głównych celów marketingowych jest prawdopodobnie zwiększenie ruchu. Przyciągnięcie większej liczby osób do Twojej strony jest kluczowe, ponieważ mając więcej odbiorców, masz więcej szans, aby przekształcić ich w płacących klientów. Jednak sieć jest zatłoczonym miejscem. Wiele innych witryn, w tym Twoja konkurencja, domagają się uwagi potencjalnych klientów. Z pomocą przychodzi SEO, czyli sprawdzona taktyka marketingowa zwiększająca ruch na stronie. Działania, jakie wykonuje się w jej zakresie, są naprawdę liczne i zróżnicowane.
Wielu użytkowników WordPressa często przygląda się kategoriom i tagom, zastanawiając się, czy ich użycie pozytywnie wpłynie na SEO. Jesteś jednym z nich? W takim razie ważne jest, abyś zrozumiał, czym dokładnie są tagi na WordPressie i jak działają, zanim użyjesz.
Czym są tagi i po co się je dodaje?
Tagi na WordPressie pomagają uporządkować zawartość witryny, ułatwić nawigację po niej i dostęp do treści. Są więc przydatne, biorąc pod uwagę, że budowanie pozytywnego doświadczenia użytkownika jest obecnie jednym z kluczowych elementów prowadzenia skutecznej strony internetowej.
Jak wygląda to w praktyce? Tagi to sposób na grupowanie powiązanych ze sobą postów w Twojej witrynie. Gdy odwiedzający witrynę klikną określony tag, będą mogli zobaczyć wszystkie posty z tym tagiem. Powiedzmy, że prowadzisz bloga o jedzeniu i publikujesz wiele różnych przepisów. Twoimi tagami na WordPressie mogą być np. „Przepisy na sałatki”, „Przepisy na zupy” i „Przepisy na desery”.
Tagi vs kategorie - na czym polega różnica?
WordPress ma również inną funkcję podobną do tagów, czyli kategorie. Chociaż wydają się takie same, nie należy ich mylić. Kategorie także pomagają porządkować zawartość witryny i uczynić ją bardziej dostępną dla odwiedzających. Jednak kluczową różnicą między kategoriami a tagami jest to, że kategorie są hierarchiczne, a tagi nie - są niezależne. Oznacza to, że możesz mieć nadrzędną kategorię np. „przepisy na desery” z kategoriami podrzędnymi, takimi jak „przepisy na desery bezglutenowe” i „przepisy na desery z czekoladą”. Wewnątrz tych kategorii podrzędnych mogą znajdować się kolejne, jeszcze bardziej szczegółowych. Tymczasem tagi nie mają takiej struktury: nadrzędny/podrzędny. Mają zastosowanie do postów bez względu na ich kategorię.
Warto również zauważyć, że tagi są całkowicie opcjonalne, natomiast kategorie są wymagane dla każdego posta WordPress. Jeśli nie przypiszesz kategorii, to post zostanie umieszczony w kategorii „bez kategorii”/„uncategorized”. Unikaj tego, ponieważ w ten sposób, Twoja witryna może stać się chaotyczna i nieprzyjazna dla odwiedzających.
Co się dzieje, gdy dodajesz tag?
Gdy dodajesz tag do posta, to post ten zostanie dodany do archiwum tagu. Jeżeli dodasz do nowego wpisu na blogu tag np. „oszczędzanie”, to zostanie on dołączony archiwum właśnie takiego tagu. Może to być oczywiście bardzo przydatne dla czytelnika: gdy kliknie tag „oszczędzanie”, w łatwy i szybki sposób będzie mógł przeglądać wszystkie wpisy na ten temat. Ponadto Google zrozumie, że wszystkie posty w tym archiwum dotyczą jednego zagadnienia.
Tagi vs metatagi - czy są tym samym?
Warto także wskazać różnicę między tagami a metatagami, z którymi mogą być mylone ze względu na obecność w obu terminach słowa „tag”. Pomimo zbieżności w nazwie, pojęcia ta pod żadnym pozorem nie są równoznaczne. Tagi służą do kategoryzowania postów i stron w Twojej witrynie, podczas gdy metatagi służą do opisu samej strony. W przeciwieństwie do tagów, które można dodawać bezpośrednio do postów w edytorze treści, metatagi dodaje się ręcznie za pomocą kodu lub używając odpowiedniej wtyczki WordPress.
Czytaj również: Kompresja obrazów - po co i jak ją wykonać?
Kiedy warto stosować tagi?
Znasz już kilka faktów na temat tagów. Co w takim razie z nimi zrobić? Kiedy stosować? Najprostsza zasada jest taka, że jeśli każde archiwów miałoby zawierać tylko 1 lub 2 wpisy, nie są one wtedy zbyt przydatne i należy z nich zrezygnować. Po pierwsze, nie pomogą użytkownikom znaleźć innych powiązanych postów. Po drugie, nie pomogą też Google zrozumieć, o czym jest strona.
Biorąc to pod uwagę, pamiętaj, aby:
- nie dodawać zbyt wielu tagów do jednego posta
- nie używać tagów, które nie wiążą posta z żadnym innym postem w Twojej witrynie
Jak dodawać tagi w WordPressie? Instrukcja krok po kroku
Samo dodawanie tagów w WP jest dziecinnie proste. Wystarczy:
W panelu administracyjnym WordPress kliknąć „Wpisy” → „Dodaj nowy”
Następnie na prawym pasku bocznym znaleźć pole „Tagi”
Wprowadzić wybrane tagi, oddzielając je przecinkami
Oczywiście więcej problemów niż samo dodanie tagów, sprawia ich wybór. Przede wszystkim pamiętaj, aby:
przeprowadzić research i dowiedzieć się, czego szukają potencjalni użytkownicy witryny
prześledzić motywy/zagadnienia, które najczęściej pojawiają się w Twoich wpisach - to będą prawdopodobnie Twoje najlepsze tagi
nie używać tych samych terminów w kategoriach i tagach. To dezorientuje zarówno wyszukiwarki, jak i osoby odwiedzające witrynę. Używaj kategorii dla bardziej ogólnych lub nadrzędnych tematów, a tagów dla bardziej szczegółowych
Tagi a pozycjonowanie - jak nie zniszczyć widoczności witryny?
Jeśli chodzi o maksymalizację wyników SEO, trafność tagów jest kluczem do wyższych pozycji w rankingu. Niezwykle ważne jest tworzenie treści, które w naturalny sposób nadają się do konkretnych tagów.
Używając tagów w niewłaściwy sposób, nie tylko nie ułatwisz, ale możesz nawet utrudnić użytkownikom poruszanie się po Twojej witrynie. Jednak nie tylko oni „ucierpią” na niepoprawnym używaniu tagów - będzie to również szkodliwe dla SEO Twojej witryny. Czasem bywa tak, że niektóre blogi mają więcej stron tagów niż samych treści. To błąd, który skutkuje między innymi tym, że Google, zamiast skupiać się na skanowaniu innych wartościowych treści, czyta podstrony tagów. To marnowanie zasobów Google - roboty w ogóle nie powinny mieć do nich dostępu.
Teraz już wiesz, dlaczego powinieneś dokładnie przemyśleć strategię używania tagów i rozpisać plan, którego będziesz się trzymać. Nie jesteś pewien czy powinieneś używać tagów lub nie masz czasu przygotować strategii? W takim przypadku lepiej z nich zrezygnować. Nie pomogą Ci wtedy w SEO, ale też nie zaszkodzą.