1. Prowadzenie bloga firmowego - nie taka łatwa sztuka
2. Intencje wyszukiwania - jakie wyróżniamy?
3. Intencje wyszukiwania - znaczenie dla SEO
4. Rodzaje postów, które dostarczą wartościowy i angażujący content
4.1. Tutoriale - czyli praktyczne poradniki
4.2 Listicle - czyli artykuł w formie listy
4.3. Case study - wartościowe narzędzie marketingowe
4.5. Ultimate guide - wiedza w pigułce
4.6. Wywiady - dywersyfikacja treści
Jak już wiecie z naszych poprzednich wpisów, blogowanie to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zbudowanie mocnego wizerunku firmy jako eksperta i zwiększenie ruchu na jej stronie. Jeżeli jednak przyjrzymy się dokładniej formatom i rodzajom wpisów, to nie tylko różnią się procesem tworzenia, ale także efektem, jaki wywołują na użytkownikach. Chcecie dowiedzieć się, jak osiągnąć sukces dzięki postom na firmowym blogu? O czym pisać? Na jaki rodzaj contentu odwiedzający reagują najlepiej? Koniecznie przeczytajcie nasz artykuł.
Prowadzenie bloga firmowego - nie taka łatwa sztuka
W sieci funkcjonują miliony blogów, które walczą o uwagę czytelników. Z tego powodu coraz trudniej jest wyróżnić się pośród lawiny stron. Żeby blog odniósł sukces, nie wystarczy już urozmaicić go przyciągającymi uwagę zdjęciami i nagłówkami. Choć oczywiście elementy są bez wątpienia ważne, to napisanie postów, które zainteresują odpowiednią grupę odbiorów, wymagają dokładnie przemyślanego pomysłu, optymalizacji i sięgania dalej niż konkurencja.
Zanim przejdziemy do wyliczenia najpopularniejszych typów postów na blogach, konieczne jest wspomnienie o intencjach wyszukiwania. Dlaczego? Ponieważ dopiero, zrozumiecie intencje swoich (potencjalnych) klientów, będziecie mogli zoptymalizować swój post pod kątem odpowiedniej frazy. Wtedy, gdy odpowiedni "typ" odbiorców znajdzie Wasz content, to blog wygeneruje istotny i ukierunkowany ruch.
Intencje wyszukiwania - jakie wyróżniamy?
Możemy wyróżnić cztery podstawowe intencje wyszukiwania. Pierwsza to intencja informacyjna, która przeważa wśród użytkowników wyszukiwarek - chcą się oni czegoś dowiedzieć. Potrzebują szybko zdobyć informacje lub uzupełnić swoją wiedzę w danym zakresie. Zazwyczaj ten typ wyszukiwań zawiera słowa: "jak", "co to", "kto", jednak nie zawsze musi być sformułowany w postaci pytania (np. "czyszczenie mikrofalówki wskazówki").
Drugi typ intencji wyszukiwania to intencja nawigacyjna. Na pewno sami często wpisujecie w Google nazwę konkretnej firmy/marki/platformy. Zazwyczaj macie wtedy sprecyzowaną potrzebę, jednak nie jesteście pewni dokładnego adresu URL, jaki wpisać na pasku - dlatego wolicie zapytać wyszukiwarkę. Najczęściej są to wszelkie zapytania brandowe i związane z daną lokalizacją np. santander logowanie, muzeum wrocław.
Trzecia intencja to intencja transakcyjna - wyszukujący z tą intencją chcą dokonać zakupu i są już gotowi do transakcji. Właśnie na takich użytkownikach najczęściej zależy właścicielom stron, ponieważ istnieje bardzo duża szansa na zrealizowanie konwersji. Od tej intencji różni się nieco ostatnia, nazywana w języku angielskim "commercial investigation". Oznacza, że wpisujący chce coś kupić, ale jest jeszcze na etapie researchu - szuka więcej informacji na temat produktu/usługi. Wyszukiwania tego typu to "najlepsza pizza we wrocławiu", "french press porównanie".
Intencje wyszukiwania - znaczenie dla SEO
Z punktu widzenia SEO intencje wyszukiwania, a przede wszystkim ich interpretacja jest kluczowa przy doborze odpowiedniego rodzaju treści. Zastanówmy się na przykład nad frazą "jak upiec ciasto". Na pierwszy rzut oka widzimy, że za wyszukiwaniem stoi intencja informacyjna. Po wpisaniu jej w Google przekonamy się, że treści, których szukają użytkownicy to przepisy, pomysły i poradniki dotyczące pieczenia. Dlatego, jeżeli chcecie się poprawić swoją pozycję na taką frazę, to musicie stworzyć content w postaci listy (tzw. "listicle") lub poradnika "Jak [np. upiec ciasto drożdżowe ze śliwkami?]".
Rodzaje postów, które dostarczą wartościowy i angażujący content
Tutoriale - czyli praktyczne poradniki
Z tego powodu, że ponad 80% wyszukiwań odpowiada na zapytania informacyjne, poradniki powinny być podstawą każdego blogu - niezależnie od branży. Jako że celem takich treści jest rozwiązanie konkretnego problemu, to jego czytelnicy po zapoznaniu się z treścią będą bardziej skłonni skorzystać z Waszych usług lub kupić produkt. Oczywiście pod warunkiem, że dostarczone przez Was posty będą naprawdę przydatne i pomocne. Poza tym tutoriale to prosty sposób na zbudowanie i utrzymanie wiarygodności i jednoczesne zaprezentowanie swojej fachowości.
Aby wzmocnić efektywność takich wpisów, warto dołączać do nich elementy wizualne takie jak: zdjęcia, grafiki, wykresy czy wideo. Nie tylko wzbogacą one tekst, ale też pomogą czytelnikom lepiej zrozumieć dostarczaną treść. Poza tym są oni skłonniejsi, by podjąć akcję, gdy content jest łatwy do "przetworzenia".
Listicle - czyli artykuł w formie listy
Listicle (a może przyjmie się polski odpowiednik - np. listykuł?) pomaga usprawnić podawanie i przyswajanie informacji. Według SEMrush efektem publikowania artykułów opartych na listach jest 4 razy więcej ruchu i 2 razy więcej udostępnień w social mediach niż w przypadku publikowania tradycyjnych artykułów. Co więcej, 36% jest bardziej skłonnych do wejścia w treść z nagłówkiem sugerującym listę. Listicle jest przydatny zarówno dla wyszukiwań z intencją informacyjną, transakcyjną, jak i researchu na temat usług/produktów.
Case study - wartościowe narzędzie marketingowe
Studium przypadku (tak możemy przetłumaczyć to pojęcie, chociaż kalka z angielskiego "case study" weszła już na dobre do języka polskiego) ma ogromną moc. Przede wszystkim pokazuje namacalną wartość produktu i podkreśla, jak rozwiązuje on problemy klientów. Co więcej, podnosi wiarygodność firmy i dostarcza dowodów na jej skuteczność potencjalnym klientom. Warto więc zadbać, aby dobrej jakości case study znalazło się wśród treści na Waszych firmowych blogach.
Trendy i przewidywania
Artykuły, które skupiają się na przyszłości i przewidywaniu trendów, zmian, macie okazję, aby pochwalić się wiedzą na temat branży. Co więcej, takie treści często wzbudzają duże zainteresowanie, angażują czytelników, a nawet wywołują dyskusje między tymi bardziej wtajemniczonymi.
Ultimate guide - wiedza w pigułce
Utimate guide, czyli przewodnik po danym temacie to długa forma, która przekracza 3 000 słów, a w niektórych przypadkach sięga nawet 10 000 wyrazów! Dlaczego więc powinniście poświęcić czas na coś, co będzie wymagało aż tyle pracy? Po pierwsze, stworzycie evergreenowy content, który będzie generował ruch cały rok. Po drugie, ustawi Was i Waszą firmę w pozycji eksperta. Po trzecie, zapewni większą liczbę udostępnień na social mediach. Po czwarte, poszerzy możliwość zastosowania fraz kluczowych.
Wywiady - dywersyfikacja treści
Wywiad to świetny pomysł, jeżeli chcecie na jakiś czas uwolnić się od presji tworzenia treści. Ma wiele zalet: powiększa wpływ marki, wzmacnia autorytet i generuje wysokiej jakości backlinki.
Infografiki - przyciągacze uwagi
To oczywiste, że grafika silniej przyciąga uwagę niż tekst, szczególnie gdy mowa o Internecie. Ciekawe i profesjonalnie wyglądające infografiki możecie stworzyć za pomocą takich narzędzi jak Canva czy Piktochart. Są one nie tylko atrakcyjne dla czytelników, ale też 3 razy częściej udostępniane niż content innego typu.
Podsumowanie
Jak mogliście się przekonać, czytając ten artykuł, prowadzenie bloga firmowego jest trudnym zadaniem. Wymaga wiedzy na temat tego, co na dany temat chcą czytać ludzie odwiedzający Waszą stronę i jakich rodzajów postów oczekują. Oprócz samego wyboru tematu postu i formy podania treści, ważnym etapem jest zrozumienie intencji użytkowników Internetu. Znacie już przykłady wpisów, które cieszą się popularnością. Niech będą to dla Was inspiracje. Teraz czas je wykorzystać w praktyce i stworzyć teksty, które pokochają czytelnicy strony!