Czy macie świadomość tego, że w swoich bilansach przedsiębiorstwa powinny umieszczać strony internetowe? Dlaczego? Ponieważ są to aktywa niematerialne, które mają wpływ na ogólną wartość organizacji. Jednocześnie można je sprzedawać i kupować jak każdy inny towar. Nie brakuje zainteresowanych taką transakcją. Mierzą się oni jednak z powszechnym problemem, jakim jest wycena. Nie wiedząc, od czego zależy wartość strony, łatwo wpaść w pułapkę. Dlatego, dla każdego, kto chce kupić lub sprzedać stronę, przygotowaliśmy ten artykuł.
Czym jest wartość strony? Co ma na nią wpływ?
Na wartość strony internetowej wpływa wiele czynników. Najczęściej bierze się pod uwagę:
- pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google
- PageRank
PageRank to opracowany po raz pierwszy w 1998 roku algorytm. Nadal jest liczącym się czynnikiem rankingowym, choć nie ma dokładnej metody, by sprawdzić, jaką ocenę otrzymała dane strona internetowa. Przeprowadzić można jedynie szacunkowe kalkulacje. Najprościej mówiąc, według PageRank im więcej wysokiej jakości linków prowadzi do witryny, tym większą ma ona wartość.
- liczbę unikatowych odwiedzających (nie liczbę odsłon!)
- liczbę zaindeksowanych w Google podstron
- obecność i aktywność w social mediach skupiona wokół strony
- współczynnik odrzuceń (bounce rate)
- szybkość ładowania witryny
- pochodzenie ruchu na stronie. Czy ruch pochodzi wyłącznie z reklam? A może jest generowany organicznie? Im większe zróżnicowanie źródła ruchu, tym lepiej.
Wycena strony — kiedy będzie potrzebna?
Oczywiście istnieją dwie główne motywacje, dlaczego chcemy poznać wartość danej strony. Albo chcemy ją sprzedać, albo kupić. W obu przypadkach brak doświadczenia i wiedzy czyni z nas łatwy cel dla nieuczciwych kontrahentów.
Jeżeli budowaliście od zera swój serwis, to wiecie, ile pracy i czasu wymaga, chociażby tworzenie treści. Być może obyty z rynkiem kupiec, będzie chciał zaniżyć wartość strony. Dlatego, jeżeli chcecie korzystnie wyjść na sprzedaży, a jednocześnie nie czujecie się na tyle pewni, aby samemu dokonać wyceny, warto skorzystać z pomocy narzędzi lub specjalisty.
Oczywiście równie prawdopodobna jest odwrotna sytuacja, kiedy to sprzedawca, od którego chcecie kupić domenę, będzie sztucznie zawyżał cenę.
Różne metody wyceny stron internetowych — ich zalety i wady
Istnieje kilka różnych metod, służących ocenie wartości strony. Która jest najskuteczniejsza? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jeżeli jednak chcemy możliwie obiektywnie i najdokładniej wycenić wartość strony, należy połączyć ze sobą np. dwie metody (wielokryteriowa ocena). Oczywiście, gdy pozwala nam na to czas i budżet.
Wycena na podstawie narzędzi dostępnych w sieci
W sieci z łatwością znajdziecie mnóstwo bezpłatnych narzędzi stworzonych do analizy stron i obliczania ich potencjalnej ceny. Jak działają? Zazwyczaj zbierają najważniejsze dane dotyczące analizowanego serwisu (wiek, liczba linków przychodzących, zaindeksowanych podstron) i szacują dzienny przychód ze strony. Następnie na tej podstawie określają jej wartość. Oczywiście nie należy bezgranicznie ufać tego typu narzędziom. Mogą jednak być dobrym początkiem wyceny.
Przykładowe kalkulatory do obliczania wartości stron WWW:
W przypadku każdego z tych narzędzi, aby poznać szacowaną wartość strony, wystarczy wkleić jej adres w pasku kalkulatora. Oprócz kwoty poznacie między innymi informacje dotyczące ruchu, przychodów, linków, konkurencji, widoczności w social mediach czy pozycji w rankingach.
Wycena specjalisty
Gdy samodzielnie nie jesteście w stanie oszacować wartości domeny, warto skorzystać z pomocy eksperta. Profesjonalna wycena w dużym stopniu przypomina audyt witryny. Ekspert nie tylko skontroluje takie aspekty jak ruch na stronie, ale też oceni jej potencjał i porówna z konkurencją. Na tej podstawie poda realistyczną kwotę, jakiej można żądać od potencjalnego kupca.
Czytaj również: Tutoriale - poznajcie moc samouczków!
Wycena na podstawie kosztów
Właściciele domen, często sięgają po kolejną "taktykę", jaką jest wycena oparta na kosztach. Na czym polega? Na próbie oszacowania, ile kosztowałoby stworzenie strony podobnej do tej, którą obecnie posiadają. Co oznacza określenie: podobnej? Miałaby ona nie tylko posiadać takie same funkcjonalności, ale też osiągać taki sam ruch.
Również ta metoda wyceny nie jest bez wad. Między innymi dlatego, że właściciele będą brali pod uwagę koszty, jakie ponieśli podczas tworzenia strony, czyli np. kilka lat wcześniej. Tymczasem technologia nigdy nie stoi w miejscu, a w związku z jej rozwojem, zmieniły się również koszty budowania użytecznej witryny. Obecnie za pomocą darmowych i intuicyjnych narzędzi możemy sami nawet w jeden dzień stworzyć całkiem funkcjonalny serwis. W związku z tym wycena na podstawie kosztów może być nieco oderwana od rzeczywistości.
Jak sprzedać stronę internetową?
W ostatnich latach rozwinęło się wiele specjalistycznych platform, za pomocą których można wystawić stronę na sprzedaż. Najpopularniejszym tego typu miejscem w Polsce jest Aftermarket. Jest to giełda, na której można zarówno sprzedać, jak i kupić witrynę. Cieszy się uznaniem użytkowników szczególnie ze względu na dwie opcje. Pierwsza to możliwość kupna strony na raty. Druga to możliwość wydzierżawienia domeny, co pozwala kupującemu sprawdzić, czy ma ona rzeczywiście deklarowaną wartość.
Innym sposobem na sprzedaż lub kupno strony są portale aukcyjne i ogłoszeniowe. Bez żadnych dodatkowych kosztów stronę można wystawić, chociażby na Allegro. Czasem jednak trudno znaleźć tam kupujących. Obawiają się oni, że zostaną oszukani, co niestety zdarza się często na tego typu aukcjach.
Stronę można także kupić lub sprzedać na zagranicznych portalach np. Flippa, Empire Flippers czy Quiet Light. Jeżeli chodzi o pierwszą z wymienionych platform, to według statystyk sprzedano za jej pomocą ponad 1.1 miliona stron internetowych w przeciągu ostatnich 6 miesięcy! Zarówno Flippa, Empire Flippers i Quiet Light oferują bezpłatną wycenę.
Wartość strony — czy mogę zaufać narzędziom?
Sprzedaż witryny to proces, a nie szybka transakcja, o której decyzję można podjąć spontanicznie. Konieczna jest szczegółowa analiza, dzięki której dowiemy się, ile strona jest rzeczywiście warta. Narzędzia online mogą być w tym przypadku dobrym początkiem. Jednak dane, które przedstawiają, nie zawsze są wiarygodne i nie można tylko na nich opierać wyceny. Aby się o tym przekonać, wystarczy skorzystać z kilku różnych kalkulatorów. Gwarantuję, że każdy pokaże Wam inną kwotę. Dlatego podczas określania wartości strony warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy dokładnie zbadają jej aktualny stan, a także potencjał.
Jeśli macie problem z ustaleniem wartości strony lub domeny — dajcie nam znać!