SEO i projektowanie stron internetowych łączy więcej niż niektórym się wydaje. Współpraca na tej linii jest konieczna do poprawienia widoczności marki w sieci. I choć coraz więcej firm działających online zaczyna rozumieć, że SEO to podstawa, to nadal niewiele z nich zdaje sobie sprawę z tego, że optymalizacja pod kątem wyszukiwarek powinna być już częścią procesu projektowania strony — a nie dodana później. Przeczytajcie ten artykuł i poznajcie zależności, jakie łączą web design i SEO.
Czym zajmuje się web designer?
O co właściwie chodzi w tym całym web designie? To nic innego jak projektowanie stron www, ich wyglądu. Choć bywa, że pojęć web design i grafika komputerowa używa się zamiennie, to nie do końca jest to zgodne z prawdą. Dlaczego? Ponieważ grafika komputerowa to ogólne określenie jakichkolwiek materiałów wizualnych tworzonych za pomocą komputera (znaczenie szersze). Z kolei zadaniem web designera jest projektowanie konkretnie stron www (znaczenie węższe).
Web design jest stosunkowo nową dziedziną. Żeby sobie to uświadomić, wystarczy przypomnieć sobie witryny z lat 90. Były proste i składały się prawie wyłącznie z tekstu. Dopiero w odpowiedzi na rozwijającą się technologię i możliwości, jakie pojawiły się przed właścicielami stron, zaistniała potrzeba profesjonalnego projektowania witryn. Jakie zdolności powinien mieć webdesigner? Dziedzinę, którą się zajmuje, charakteryzuje interdyscyplinarność. Dlatego specjalista powinien łączyć w sobie kreatywne myślenie z umiejętnościami technicznymi, ponieważ web design to nie tylko projektowanie i planowanie, ale też wdrażanie stron internetowych.
Chociaż ich praca dotyczy różnych płaszczyzn, zarówno web designerzy, jak i specjaliści od SEO dążą do zwiększenia widoczności witryny. Dlatego obecnie mówiąc o projektowaniu stron internetowych, które podąża za najlepszymi praktykami SEO, stosuje się określenie: SEO web design. Elementy SEO wprowadzane już na etapie designu pomagają wyszukiwarce lepiej zrozumieć witrynę, co wpływa na poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania i tym samym pomoże zwiększyć ruch.
Elementy SEO, o których należy pamiętać już podczas projektowania stron www
Częstym błędem popełnianym przez firmy jest zatrudnienie jednego profesjonalisty od projektowania witryny a drugiego od SEO dopiero po jej zbudowaniu. Ważne, aby obaj eksperci byli zaangażowani w proces projektowania strony od samego początku. Dzięki temu będziecie mieć pewność, że projekt już na starcie zawiera elementy zalecane przez specjalistę od pozycjonowania w wyszukiwarce. Przeczytajcie, jakie SEO kwestie należy brać pod uwagę podczas tworzenia strony.
Szybkość ładowania
Czy wiecie, co spowalnia Waszą witrynę? Istnieją spore szanse, że ma to coś wspólnego z projektem strony internetowej.
Szybkość ładowania strony internetowej jest jednym z najważniejszych aspektów technicznego SEO. Dlatego, jeśli Wasza witryna nie radzi sobie dobrze w rankingu Google, może to oznaczać, że jest po prostu zbyt wolna i z tego względu użytkownicy ją opuszczają. Jest kilka rzeczy, które możecie zrobić, aby przyspieszyć ładowanie witryny — między innymi usunąć niepotrzebne wtyczki i zoptymalizować obrazy. Na etapie projektowania strony należy upewnić się, że zawiera ona tylko te elementy, które są niezbędne do osiągnięcia sukcesu. To kluczowa zasada w projektowaniu nowoczesnych witryn internetowych przyjaznych SEO.
Mówiąc o szybkości ładowania, należy wspomnieć o Core Web Vitals, czyli kolejnym czynniku rankingowym wprowadzonym przez Google w ramach aktualizacji algorytmu z 2021 roku. Składające się na Core Web Vitals wskaźniki (LCP, FID i CLS) analizują stronę pod kątem trzech aspektów: interaktywności, łatwości odbioru (UX) i właśnie szybkości jej ładowania. Oficjalne wytyczne Google, wskazują, że czynniki Core Web Vitals silnie wpływają na ocenę strony w rankingu. To kolejny powód, dlaczego nie możecie bagatelizować optymalizacji czasu ładowania witryny.
Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych
Google wprowadził indeksowanie mobile-first w 2017 roku, więc jasne jest, jak ważne jest dla wyszukiwarki dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych. Jednak wiele witryn nadal pozostaje w tyle w tej kwestii. A ponad połowa całego ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych. Bez projektu witryny przyjaznej dla urządzeń mobilnych można więc zrazić do siebie połowę potencjalnych klientów!
Czytaj również: Strona responsywna od podstaw - czym jest i jak ją zbudować?
Prosta nawigacja
Ważne jest, aby nawigacja w witrynie była łatwa w użyciu i zrozumiała. Upewnijcie się, że górne i boczne menu nawigacyjne oraz menu rozwijane działają prawidłowo, a łącza są ułożone w sensowny sposób. Łatwa nawigacja poprawi wrażenia użytkownika i sprawi, że chętniej odwiedzi więcej podstron danej witryny.
Optymalizacja obrazów
Przesyłając obrazy do swojej witryny, należy wykonać kilka kroków, aby upewnić się, że są odpowiednio zoptymalizowane. Po pierwsze, należy zmienić nazwy plików na opisowe. Możecie też w naturalny sposób wpleść w nie słowa kluczowe. Po drugie, skompresujcie obrazy. Duże pliki graficzne mogą wyglądać nieskazitelnie, ale spowolnią ładowanie witryny. Po trzecie, dodajcie teksty alternatywne, które opisują to, co znajduje się na obrazie i zawierają frazy kluczowe.
Sitemapy
Sitemapa to przewodnik wyszukiwarek po wszystkich podstronach i treści w Waszej witrynie. To też możliwość poinformowania wyszukiwarek, które podstrony są dla Was najważniejsze. Sitemapy są szczególnie ważne w przypadku większych witryn internetowych, a także tych nowszych, do których nie prowadzą jeszcze żadne linki zewnętrzne. Mapy witryn zawierają również ważne metadane dotyczące stron internetowych, przez co dają szansę na wyższą pozycję w rankingu.
Budowa adresów URL
Każda nowoczesna witryna powinna mieć tak zwane opisowe adresy URL, które wskazują na zawartość danej podstrony i uwzględniają słowa kluczowe. Upewnijcie się też, że wyrazy w adresach są rozdzielone łącznikiem, a nie podkreślnikiem. Uporządkowana struktura URL-i oraz zawarcie w nich odpowiednich słów kluczowych pomoże witrynie uzyskać lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, niż gdyby zawierały one losowe cyfry i litery.
SEO czy web design — czy można wskazać, co jest ważniejsze?
Odpowiedź jest prosta — nie. Web design i SEO są równie ważne. Nawet świetny projekt strony internetowej nie zrekompensuje braku SEO, ponieważ nikt nie będzie w stanie znaleźć Waszej strony. I odwrotnie. Mając witrynę doskonale zoptymalizowaną pod wyszukiwarkę, ale ze słabym projektem, musicie liczyć się z tym, że użytkownicy, którzy na nią trafią — natychmiast ją opuszczą. Dlatego budując nową witrynę lub przebudowując istniejącą, upewnijcie się, że nowoczesny projekt uwzględnia zasady SEO.