Aktualizacja: W listopadzie 2021 roku nazwa „Google Moja Firma” została zmieniona na „Profil Firmy w Google”. Wygląd konta oraz funkcje narzędzia nie uległy zmianie.
1. Czym jest wizytówka Google Moja Firma?
1.1. Korzyści z posiadania wizytówki
1.2. Czy wizytówka Google Moja Firma jest darmowa?
2. Jak założyć wizytówkę w Google? Instrukcja krok po kroku
2.1. Zalogujcie się do usługi Google Moja Firma
2.2. Rozpocznijcie tworzenie wizytówki Google Moja Firma
2.3. Uzupełnijcie dane dotyczące firmy
2.4. Zweryfikujcie wprowadzone dane
3. Utworzyliście i zweryfikowaliście wizytówkę — co dalej?
Dopiero zaczynacie odkrywać zalety lokalnego SEO? A może właśnie rozkręcacie nowy biznes? Wizytówka w Google Moja Firma jest idealnym miejscem, od którego powinniście wystartować. Zastanówcie się. Gdy użytkownicy sieci szukają produktów lub usług w pobliżu, są zwykle gotowi do ich zakupu. Według przeprowadzonych badań co druga osoba, która przeprowadza wyszukiwanie lokalne, odwiedza sklep jeszcze tego samego dnia! Dlatego tak ważne jest, aby informacje o Waszej firmie, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google, były dokładne, kompletne i zoptymalizowane. Tu na scenę wkracza wizytówka Google Moja Firma. Czytajcie dalej, żeby dowiedzieć się, jak ją założyć i promować swój biznes na rynku lokalnym.
Czym jest wizytówka Google Moja Firma?
Google Moja Firma to narzędzie, które pozwala właścicielom zaprezentować ich biznes w wyszukiwarce i w Mapach Google.
Uwaga! Żeby posiadać swoją wizytówkę Google Moja Firma, biznes musi posiadać fizyczny adres.
Korzyści z posiadania wizytówki
Czy wizytówka Google Moja Firma jest darmowa?
Tak. Zarówno za założenie, jak i prowadzenie wizytówki, nie jest pobierana żadna opłata. Dlatego każdy biznes, może skorzystać z tej usługi i poprawić swoją widoczność w sieci bez wydawania ani złotówki. Warto jednak wiedzieć, że istnieją usługi dodatkowe, za które należy już dopłacić. Mowa o płatnej reklamie w Google Maps i wynajęciu fotografa, który stworzy wirtualny spacer po firmie.
Jak założyć wizytówkę w Google? Instrukcja krok po kroku
Zalogujcie się do usługi Google Moja Firma
Wejdźcie pod ten adres. Nie musicie się rejestrować, jeżeli posiadacie konto Google. Wystarczy się zalogować. Do jakiego konta najlepiej "podpiąć" usługę? Poleca się, aby tworzyć wizytówkę w domenie danej firmy.
Jeżeli nie posiadacie konta Google, możecie je założyć, posługując się tym linkiem.
Rozpocznijcie tworzenie wizytówki Google Moja Firma
Gdy już zalogujecie się do panelu, zobaczycie następujący ekran:
Macie trzy opcje: przejście do standardowego kreatora, pobranie szablonu lub zaimportowanie gotowego szablonu wizytówki. W tym artykule zajmiemy się pierwszą opcją.
Gdy rozpoczniecie pracę z kreatorem, otworzy się w Waszej przeglądarce mapka świata. Spróbujcie odszukać na niej swoją firmę. Zdarza się, że wizytówka już istnieje (np. bez Waszej wiedzy utworzył ją jeden z pracowników). Co w takiej sytuacji? Konieczne będzie przeprowadzenie procesu usunięcia lub przejęcia wizytówki. Instrukcje, jak to zrobić, znajdziecie tutaj.
Jeżeli jednak wpiszecie w oknie z mapką dane swojej firmy i jej nie odnajdziecie, oznacza to, że nie posiada ona swojej wizytówki, a Wy możecie zacząć ją tworzyć!
Uzupełnijcie dane dotyczące firmy
Proces tworzenia wizytówki jest intuicyjny. Musicie uzupełnić podstawowe informacje dotyczące działalności:
- podać nazwę firmy,
- wybrać kategorię działalności,
- podać adres i oznaczyć lokalizację w mapach Google
- określić, czy firma obsługuje klientów poza wskazaną lokalizację
- podać dane kontaktowe: firmowy numer telefonu i adres strony www
Uwaga! Przy podawaniu nazwy firmy niekoniecznie warto wybierać jej pełne brzmienie, a raczej taką formę, jaką chcemy, aby wyświetlała się użytkownikom.
Czytaj również: Aktualizacja treści - czy jest dobra dla pozycjonowania?
Zweryfikujcie wprowadzone dane
Kolejny etap to weryfikacja przez Google wprowadzonych przez Was informacji. Odbywa się poprzez podanie adresu pocztowego. Zostanie wysłany na niego list z kodem. Trwa to zazwyczaj do 21 dni roboczych. Dlaczego ten etap jest konieczny? Google musi mieć pewność, że firma naprawdę należy do Ciebie! Dopiero po weryfikacji będziecie mieli dostęp do wszystkich funkcjonalności wizytówki.
Google może zweryfikować Wasze dane także telefonicznie lub mailowo. Jest to jednak rzadkość i dotyczy zazwyczaj kont, które Google darzy dużym zaufaniem (np. takie, które mają sporo zweryfikowanych wizytówek).
Utworzyliście i zweryfikowaliście wizytówkę — co dalej?
Możliwości jest naprawdę sporo. Oto zakładki, do których będziecie mieli dostęp w usłudze:
- wpisy — tworząc regularnie wpisy, które będą pojawiać się w wizytówce, sprawicie, że użytkownicy będą na bieżąco z Waszą firmą, jej ofertą, wydarzeniami itp.
- informacje — miejsce, w którym możecie edytować podstawowe dane firmy (nazwa, kategoria działalności, godziny otwarcia)
- statystyki — dzięki nim możecie sprawdzić między innymi liczbę wyświetleń wizytówki czy liczbę połączeń pochodzących z wizytówki
- opinie — w tej zakładce zobaczycie opinie o firmie, które zostawili klienci i będziecie mogli na nie odpowiedzieć
- czat — za jego pomocą możecie błyskawicznie odpowiadać na zapytania klientów. Jeżeli chcecie w pełni wykorzystać potencjał tej funkcji, zainstalujcie aplikację Google Moja Firma na smartfonie
- zdjęcia — centrum dowodzenia multimediami
- produkty — ta zakładka umożliwia sklepom prezentację swojej oferty
- witryna — opcja, dzięki której możecie stworzyć dla swojego biznesu podstawową wersję strony www
- użytkownicy — w tej zakładce znajdują się informacje o dostępie do wizytówki — kto i w jaki sposób może nią zarządzać. Możecie nadawać dostęp nowym użytkownikom na trzech poziomach: Właściciel, Menedżer, Menedżer lokalizacji.
Wasza wizytówka jest już stworzona, a firma widoczna w Google Maps? Nie oznacza to, że możecie spocząć na laurach. Warto cały czas pracować nad jej rozwojem i pozycjonowaniem.
Od czego zacząć optymalizację?
- zbierajcie opinie od klientów — za każdym razem, gdy ktoś skorzysta z Waszych usług lub kupi Wasz produkt, proście o to, aby podzielił się swoim doświadczeniem w Google. Większość firm ma problem ze zbieraniem opinii. Żeby zachęcić swoich klientów, oferujcie np. rabat na kolejne zakupy
- dbajcie o aktualność prezentowanych informacji
- dodawajcie wpisy, dzięki którym przybliżycie użytkownikom sieci swoją działalność
- nie zapominajcie o przyciągających uwagę zdjęciach — sprawią, że wizytówka będzie atrakcyjniejsza i bardziej wiarygodna. Według danych uzupełnionych przez Google wizytówki ze zdjęciami otrzymują 42% więcej zapytań o wskazówki dojazdu w Mapach Google.
- zdecydujcie się na kampanie inteligentne w Google Ads połączone z kontem Google Moja Firma. Tak tworzone reklamy mogą zawierać np. opinie i lokalizację firmy w Google Maps
Uwaga! Chcecie zobaczyć, jak radzi sobie Wasza wizytówka? Wypróbujcie bezpłatne narzędzie Surfer Local, za pomocą którego sprawdzicie pozycję swojej wizytówki firmy w Google.
Wizytówki w Google — Wasze miejsce w sieci!
Dla każdego biznesu, któremu zależy na rozwoju i docieraniu do możliwie największej grupy odbiorców, posiadanie wizytówki jest koniecznością. Przede wszystkim umożliwia ona potencjalnym klientom znalezienie firmy w Google. A z wyszukiwarki tej pochodzi 98% wszystkich wyszukiwań w Polsce! Wizytówkę można więc traktować jako darmowe narzędzie SEO. Pamiętajcie jednak, że tylko konsekwentnie aktualizowana wizytówka będzie spełniała swoją funkcję.
Super artykuł, jestem przekonany, że pomoże wielu właścicielom firm w założeniu ich profilu firmy w Google i dotarciu do setek nowych klientów. Powodzenia! ?
Dzięki Sebastian za komentarz 🙂
Robimy wszystko by edukować!