Bezpłatna wtyczka Yoast SEO jest jedną z najpopularniejszych dla witryn internetowych opartych na systemie zarządzania treścią WordPress. Pobrało ją ponad 5 milionów użytkowników! Dlaczego warto ją zainstalować? Do czego służy i jakie korzyści przyniesie Waszym stronom internetowym? Przeczytajcie o numerze jeden wśród wtyczek i o tym, jak pomaga zdobywać coraz wyższe miejsca w wynikach wyszukiwania. Oto nasz poradnik!
Po co Wam Yoast SEO?
WordPress nie jest idealny. Nie zmienia to faktu, że rządzi Internetem. To właśnie na tym CMS-ie oparte 40% wszystkich zasobów sieci. Nie odniósłby jednak aż tak dużego sukcesu, gdyby nie obszerna baza ponad 55 000 wtyczek, które znacznie rozszerzają jego możliwości. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje Yoast SEO, czyli prawdziwy booster pomagający poprawiać pozycje witryn internetowych w Google.
Dlaczego potrzebujecie Yoast? Ponieważ jej funkcje bezpośrednio wpływają na SEO. Już na początku zaznaczyć należy jednak, że plugin to nie magia. Samo jego poprawne zainstalowanie i skonfigurowanie nie sprawi, że automatycznie Wasze strony zaczną się wspinać w wynikach wyszukiwania. Na to nie liczcie. Wtyczka jedynie (i aż!) ułatwia i przyspiesza optymalizację.
Jakie funkcje ma Yoast SEO?
- umożliwia szybkie i wygodne tworzenie (modyfikowanie) tagów title, meta description oraz przyjaznych adresów URL
- pozwala kontrolować bread crumbs (nawigację okruszkową)
- generuje site mapę (mapę strony) w formacie XML
- analizuje pod względem SEO treści na stronie
- śledzi częstotliwość występowania słów kluczowych
Wtyczka Yoast SEO - pierwsze kroki
Instalacja
Swoją przygodę z Yoast SEO musicie oczywiście rozpocząć od instalacji wtyczki. Są dwa sposoby, jak to zrobić. Pierwszy - wejść w bazę WordPress (TUTAJ), pobrać plugin na komputer, a następnie wgrać na witrynę. Jest jednak łatwiejsza metoda. Wystarczy zalogować się do swojej strony, w menu po lewej stronie odszukać sekcję "Wtyczki" --> "Dodaj nową". Następnie należy odnaleźć Yoast SEO, najszybciej będzie, gdy posłużycie się paskiem wyszukiwania. Teraz kliknijcie "Zainstaluj". Gotowe! Ostatnie, co trzeba zrobić, to przejść do panelu "Zainstalowane wtyczki" i aktywować (włączyć) dodatek.

Konfiguracja
Wtyczka zainstalowana i włączona. Teraz pora przejść do ustawień. Znajdziecie je w panelu "Zainstalowane wtyczki" przy Yoast SEO. Przeniosą Was one do kreatora konfiguracji. Tam musicie podać kilka ważnych informacji, między innymi:
- czy strona powinna być już indeksowana, czy może jest w trakcie budowy i jeszcze nie powinna być indeksowana?
UWAGA: Jeżeli wybierzecie pierwszą opcję, to po zakończeniu konfiguracji, w kokpicie zobaczycie następujący komunikat: "Duży problem z SEO. Blokujesz dostęp wyszukiwarkom". Jeżeli celowo zdecydowaliście, że strona nie powinna być jeszcze indeksowana, to nie musicie się nim przejmować. Pamiętajcie jednak, żeby po skończeniu działań nad witryną, to zmienić. Jak? W lewym menu wybierzcie Ustawienia --> Czytanie i odznaczcie prośbę o nieindeksowanie.
- jakiego typu jest Wasza witryna? (np. blog, sklep, portal z newsami, strona firmowa)
- ile osób będzie współtworzyło treści na stronę?
- jakie mają być domyślne ustawienia title? (sposób oddzielania tytułu od nazwy witryny)
- odnośniki do profili w social mediach
Co dalej? Dodaj mapę witryny do Google Search Console
Google Search Console to jedno z podstawowych, potężnych narzędzi administratorów stron. Platforma pozwala między innymi na sprawdzenie statusu indeksowania witryny przez Google i dostarcza informacji o problemach związanych z jej stanem.
Jak wygenerować mapę witryny w WordPress?
Zacznijmy jednak od początku. Czym jest mapa witryny (inaczej site map), o której mowa w nagłówku? Jest to plik, który zawiera wszystkie adresy URL danej strony. Po co się ją tworzy? Dla botów wyszukiwarki, które skanują witrynę i ją indeksują (zbierają informacje o zawartości i zapisują je w bazie danych wyszukiwarki). Dodanie mapy do Google Search Console to pewność, że roboty nie przeoczą żadnego ważnego adresu na stronie, a nowa strona może się szybciej zaindeksować. Warto to zrobić, nawet jeżeli jesteście właścicielami "małych" stron, które nie mają rozbudowanej struktury.
WordPress (od wersji 5.5) automatycznie tworzy mapę witryny. Znaleźć ją można, wpisując na pasku wyszukiwarki xxx.pl/wp-sitemap.xml - przy czym xxx to adres Waszej strony. Jest to jednak nieco ograniczona wersja site mapy. Z pomocą przychodzi Yoast SEO, za pomocą którego można wygenerować mapę strony. Jak to zrobić? Gdy wtyczka jest już zainstalowana, z menu głównego w WordPress wybieramy SEO --> Ogólne, a następnie w oknie, które się pojawi, wchodzimy w zakładkę "Funkcje". Tam wyszukujemy na liście "Mapa strony XML" i klikamy umieszczony obok znak "?". Wtedy pojawi się opcja "Zobacz mapę strony XML", którą wybieramy.



Dodawanie mapy do Search Console
W ten sposób dotarliśmy do sedna - jak dodać site mapę do Google Search Console? Należy wejść w panel strony w narzędziu i z lewego menu wybrać zakładkę "Mapy witryn". Następnie w polu "Dodaj nową mapę witryny" trzeba wkleić adres mapy i kliknąć "Prześlij". Jeżeli zrobicie wszystko poprawnie, przesłana mapa będzie widoczna na liście "Przesłane mapy witryn", a jej stan określony będzie jako "Sukces".
Zoptymalizujcie stronę główną i podstrony
Wiecie już, że jedną z funkcji Yoast SEO jest generowanie mapy witryny. Jednak jej podstawową "misją" jest optymalizacja publikowanych treści pod kątem SEO i czytelności. Wchodząc w edycję jakiegokolwiek wpisu lub podstrony, przescrollujcie pod okno edycji tekstu. Tam właśnie znajduje się okno optymalizacji Yoast. Znajdziecie w nim 3 zakładki: SEO, Czytelność, Społeczności.
SEO - żeby móc w pełni wykorzystać potencjał Yoast, musicie w pierwszej kolejności wprowadzić frazę, na którą chcecie wypozycjonować dodaną treść. Dopiero wtedy, wtyczka przeanalizuje tekst i wskaże Wam miejsca, które należy poprawić. Dowiecie się między innymi, czy treść posiada odpowiednie nasycenie frazą kluczową, czy pojawia się ona w nagłówkach, title, meta opisie i adresie strony. W tym oknie możecie także modyfikować te ostatnie elementy. Wyniki analizy w Yoast prezentowane są za pomocą kolorów. Czerwone kropki to błędy, które należy poprawić, pomarańczowe oznaczają sugestie, a zielone wskazują na zgranie z wytycznymi wtyczki.
Czytelność - ta zakładka analizuje tekst pod względem przejrzystości i przystępności z punktu widzenia czytelnika. Rekomendacje, jakie możecie tu zobaczyć, dotyczą:
- długości zdań
- zróżnicowania zdań
- długości akapitów
- strony czynnej i biernej
- słów łączących
Czytaj również: Jak dobrze wykorzystać słowa łączące w SEO - złota tajemnica
Społeczności - ta zakładka pozwala przygotować z poziomu WordPressa posty do udostępnienia w social mediach oraz stworzyć dla nich indywidualne title i opisy.
Yoast SEO - optymalizacyjny filar Waszej strony
Jak sami mogliście się przekonać, zainstalowanie i konfiguracja wtyczki Yoast SEO to nic skomplikowanego. Podążając krok po kroku za instrukcją, jesteście w stanie sami ją aktywować i wykonać działania, które przede wszystkim zoptymalizują Wasz content. A zoptymalizowany content, to kolejny szczebel na drabinie, która zaprowadzi Was w górę wyników wyszukiwania. Oczywiście, jeżeli interesują Was dodatkowe, bardziej zaawansowane narzędzia, warto rozważyć zakup Yoast SEO Premium. Jest on wyposażony między innymi w funkcje usprawniające linkowanie wewnętrzne na stronie. Nie ma jednak co ukrywać - gdy dopiero zaczynacie pracę nad swoją witryną, wersja podstawowa i jej możliwości są wystarczające.