1. Co oznacza zawieszenie wizytówki Google?
2. Dwa rodzaje zawieszenia — miękkie i twarde
2.1. Zawieszenie miękkie (soft suspension)
2.2. Zawieszenie twarde (hard suspension)
3. Zawieszenie wizytówki w mapach Google — najczęstsze przyczyny
3.2. Nie zastosowano się do polityki treści Google
4. Odzyskiwanie dostępu do wizytówki firmy w Google krok po kroku
5. Odzyskanie wizytówki — pamiętajcie o cierpliwości i nie panikujcie!
Dla wielu małych firm wizytówka Google Moja Firma (GMB) jest podstawowym (a czasem jedynym) sposobem na reklamę w sieci. Dlaczego? Ponieważ jest darmowa i pomaga lokalnym biznesom, przyciągać nowych klientów. Ci z kolei kontaktują się telefonicznie lub decydują się odwiedzić stacjonarną siedzibę firmy, jeżeli informacje, które znajdą online, są satysfakcjonujące. Z jednej strony, nie da się ukryć, że w przypadku ograniczonego budżetu na marketing, GMF jest skutecznym sposobem na promocję w sieci. Z drugiej, stawianie wszystkiego na jedną kartę jest ryzykowne (również w marketingu). Oznacza to, że jeśli biznes ma jakiekolwiek problemy ze swoim profilem Google Moja Firma, negatywnie wpływie to na całą jego działalność i zapewne wywoła natychmiastową panikę. Czy uzasadnioną? Przeczytajcie w tym artykule, co oznacza zawieszona wizytówka Google Moja Firma. Dlaczego może dojść do takiej sytuacji i przede wszystkim — jak ją rozwiązać? Wyjaśniamy poniżej.
Co oznacza zawieszenie wizytówki Google?
Zanim dowiecie się, jakie są przyczyny zawieszenia wizytówki Google i sposoby odzyskiwania dostępu, należy zaznaczyć jedną ważną rzecz. Zawieszenie nie jest równoznaczne ze stałym usunięciem wizytówki — nie należy więc wpadać w panikę. Wszystko jest do naprawienia. Zawieszona wizytówka nie jest dostępna publicznie, ale jej właściciele i menedżerowie nadal mogą wprowadzać w niej zmiany i tym samym starać się o przywrócenie jej widoczności.
Skąd wiadomo, że Wasza wizytówka została zawieszona? Logując się na swoje konto, zobaczycie następujący komunikat: Zawieszona. Ta lokalizacja została zawieszona z powodu problemów z jakością danych. W przypadku właścicieli wizytówek, którzy nie logują się regularnie do swojego panelu, w pierwszej kolejności zauważają oni spadek liczby telefonów lub odwiedzających ich firmę. Dopiero potem przeprowadzają szybki reserach, a nie mogąc w ogóle znaleźć swojej wizytówki, logują się do pulpitu GMF i widzą budzące grozę powiadomienie, że została ona zawieszona. Co ważne i niekorzystne z punktu widzenia właścicieli firm, Google nie podaje dokładnego powodu zawieszenia.
Czytaj również: Wizytówka Google Moja Firma - jak ją założyć w 4 krokach?
Zawieszenia można podzielić ze względu na „powagę sytuacji".
Po takim zawieszeniu wizytówki na koncie pojawi się wspomniane wcześniej w artykule powiadomienie. Status wizytówki zmienia się na „niezweryfikowana", ale jest nadal widoczna w wynikach wyszukiwania w tzw. Google Knowledge Graph. Można uzyskać dostęp do panelu Google Moja Firma, ale nie można zarządzać profilem ani go aktualizować. Zawieszenia miękkie występują coraz rzadziej.
Zawieszenie twarde (hard suspension)
Ten typ zawieszenia oznacza, że wizytówka została „wyłączona" z Google i nie jest widoczna w wynikach wyszukiwania. Jest to wyjątkowo niekorzystne dla małych biznesów, ponieważ potencjalni klienci nie będą mogli znaleźć profilu firmy także w Mapach Google. Aby wyjść z twardego zawieszenia, trzeba przestrzegać protokołu Google i być baaardzo cierpliwym, o czym przeczytacie dalej.
Dlaczego Google utrudnia życie lokalnym biznesom i zawiesza wizytówki? Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Przyczyn może być wiele. Najczęściej wskazuje się trzy podstawowe. Dlatego, jeżeli Wy także mierzycie się z zawieszeniem, musicie dokładnie przeanalizować wizytówkę, aby poznać powód i rozpocząć proces naprawy sytuacji.
Jeżeli będziecie zwlekać ze zweryfikowaniem wizytówki albo inny internauta (np. klient) stworzy duplikat, Google nie wyświetli żadnej z nich. Dlaczego? Ponieważ nie będzie pewny, która z nich jest właściwa i którą powinni zobaczyć użytkownicy sieci. Sytuacja będzie wymagała wyjaśnienia i weryfikacji, a w międzyczasie firma może niestety stracić szansę na zdobycie nowych klientów.
Nie zastosowano się do polityki treści Google
To najczęstszy powód, z którego wizytówki są zawieszane. Niezastosowanie się do wskazówek dotyczących wizytówki i nieposzanowanie zasad dotyczących treści podlegających ograniczeniom Google prowadzi przede wszystkim do zawieszenia miękkiego. Pamiętajcie, żeby zakładając wizytówkę i prowadząc na niej działania zawsze stosować się do zasad regulaminu Google!
Spam w nazwie firmy
Zjawisko upychania fraz kluczowych i spamowania w mapach Google jest niestety coraz powszechniejsze. Niektórzy właściciele wizytówek dochodzą do wniosku, że nienaturalne dodawanie do nazwy firmy wielu słów kluczowych pozwoli im trafić na szczyt wyników wyszukiwania w krótkim czasie. Jednak nie jest to dobry pomysł. Dlaczego? Taki spam szybko wykryje i zgłosi konkurencja. Także sam Google regularnie staje do walki ze spamem, czego skutkiem będzie zawieszenie wizytówki.
Pozostałe działania, które mogą doprowadzić do zawieszenia to:
podawanie w wizytówce adresu wirtualnego biura lub przestrzeni coworkingowej jako adresu firmy
wiele zmian/edycji profilu GMF w krótkim czasie
adres lub godziny otwarcia nie odpowiadają temu, co znajduje się na firmowej witrynie lub w innych katalogach internetowych
konto Google menedżera wizytówki zostało zawieszone. W takim wypadku wizytówka również zostaje zawieszona
Być może, gdy zobaczycie powiadomienie o zawieszeniu wizytówki, wpadniecie w panikę i będziecie chcieli od razu wypełnić formularz przywrócenia. Nie działajcie zbyt szybko, sprawdźcie najpierw powyższą listę. Jeśli zrobiliście którąkolwiek z wymienionych czynności, musicie rozwiązać problemy, zanim spróbujecie odzyskać dostęp do Google Moja Firma. Przeczytajcie też jeszcze raz dokładnie wytyczne dot. wizytówki.
Odzyskiwanie dostępu do wizytówki firmy w Google krok po kroku
Jeżeli zweryfikowaliście listę działań, które doprowadzają do zawieszenia i nie znaleźliście w swojej wizytówce żadnego błędu lub go naprawiliście, pora wypełnić formularz przywrócenia. Skrupulatnie odpowiadajcie na wszystkie pytania, udzielając wszystkich potrzebnych informacji o firmie. Są to między innymi: dane teleadresowe, informacje o ewentualnych zmianach wprowadzanych ostatnio w wizytówce, numer telefonu, linki do innych wizytówek firmy np. w katalogach. Dodatkowo do formularza można dołączyć zrzuty ekranu i zdjęcia, które udowodnią, że prowadzicie „prawdziwą" firmę np. rachunek za prąd, wpis z CEIDG, zdjęcie witryny sklepowej.
Co dalej? Google prześle informację o przyjęciu zgłoszenia. Należy wtedy zapisać sobie numer danej sprawy, aby móc sprawdzać jej status. Jest to szczególnie ważne, jeżeli zarządzacie więcej niż jedną wizytówką, ponieważ Google posługuje się zawsze numerem zgłoszenia, a nie nazwą firmy. Rozpatrzenie odwołania może potrwać co najmniej 2–3 tygodnie. Jeżeli pomimo wysłania formularza, profil nie został przywrócony, warto skontaktować się z Supportem. Dokładnie opiszcie swoją sytuację i postępujcie zgodnie z zaleceniami pracownika Google. On także może Was poprosić o przesłanie zdjęć, aby zweryfikować prawdziwość wizytówki.
Odzyskanie wizytówki — pamiętajcie o cierpliwości i nie panikujcie!
Zawieszona wizytówka to problem występujący częściej niż mogłoby się wydawać. Dlatego, gdy zobaczycie komunikat informujący o zawieszeniu, przede wszystkim zachowajcie spokój i działajcie zgodnie z zaleceniami Google. Pod żadnym pozorem nie starajcie się zakładać nowej wizytówki w miejsce nowej! To tylko skomplikuje cały proces jej odzyskiwania. Zweryfikujcie, co mogło przyczynić się do reakcji Google, dokładnie wypełnijcie formularz i uzbrójcie się w cierpliwość. A w przyszłości czuwajcie nad tym, aby wizytówka nie naruszała wytycznych, a problem się nie powtórzy.