Istotnym elementem każdego biznesu jest analiza konkurencji, dzięki której można poznać jej mocne i słabe strony. Wiedza ta pozwala stworzyć odpowiednią strategię i dopasować działania marketingowe tak, aby móc wzmocnić swoją pozycję na rynku. Z tego względu na konkurentów należy patrzeć nie tylko jako na przeciwników w walce o klienta, ale też jako na źródło cennych informacji. Jednak może się okazać, że konkurenci, którzy przychodzą Wam na myśl pierwsi, gdy myślicie o swoim biznesie, wcale nie są tymi, z którymi rywalizujecie w wynikach wyszukiwania. W tym artykule przyjrzymy się bliżej analizie konkurencji SEO. Jak się ją przeprowadza, dlaczego należy to zrobić i jakich narzędzi użyć? Przeczytajcie!
Po co właściwie przeprowadzać analizę konkurencji? Co będę z tego miał?
Jeżeli zdecydujecie się na pozycjonowanie swojej witryny przez doświadczoną agencję, możecie być pewni, że przed rozpoczęciem działań, przeprowadzi ona audyt. Obejmuje on nie tylko zweryfikowanie samej strony, jej mocnych i słabych stron, ale też analizę konkurencji pod kątem SEO. Dlaczego? Ponieważ pozwala sprawdzić, jakie obrała ona strategie, czy są skuteczne i w jakich aspektach pozycjonowana witryna może zaproponować użytkownikom sieci lepsze doświadczenia.
Przede wszystkim analiza konkurencji SEO pozwala zweryfikować, na jakie frazy pozycjonują się rywalizujące z Wami firmy i na które słowa kluczowe są widoczne. To dzięki odkryciu tych informacji możecie poprawić SEO własnej witryny i wspiąć się w rankingach Google. Przeprowadzenie analizy umożliwia przegląd całego rynku, konkurentów i daje wgląd w obecny krajobraz w wynikach wyszukiwania dla ważnych słów kluczowych.
Jeszcze jedna rzecz. Choć wydaje się to oczywiste, to warto zaznaczyć, że analiza konkurencji nie służy kopiowaniu czyichś pomysłów! Działania konkurencji mają stać się punktem wyjścia do wyciągania wniosków i mogą Was jedynie inspirować.
Jak sprawdzić, kto jest Waszą bezpośrednią konkurencją w Google?
Zanim zaczniecie wygrywać z konkurencją, musicie najpierw się dowiedzieć:
Kim są Wasi „prawdziwi” konkurenci w wyszukiwarkach
Na jakie słowa kluczowe, z których otrzymują ruch organiczny są pozycjonowane konkurencyjne strony
Po kolei. Prawdopodobnie wiecie, kim są najwięksi gracze w branży, ale czy możecie wymienić swoich głównych rywali SEO? To niekoniecznie te same firmy. W rzeczywistości możecie mieć wielu konkurentów SEO, którzy istnieją poza niszą, a z którymi musicie walczyć w SERP. Wasi topowi konkurenci SEO to ci, którzy plasują się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na ważne dla Was słowa kluczowe — niezależnie od tego, czy są oni też Waszą konkurencją biznesową.
Czytaj również: Słowa kluczowe w SEO - poradnik dla początkujących
Na szczęście odkrycie, kim są Wasi konkurenci, jest tak proste, jak wprowadzenie najważniejszych słów kluczowych do Google i spisanie wyświetlanych domen. Możecie także wprowadzić swoje słowa kluczowe do narzędzia analizującego konkurencję i pozwolić, aby wykonało ono za Was całą resztę. W dalszej części artykułu dowiecie się, z jakich narzędzi można skorzystać.
Uwaga: czasem próba przebicia pozycji niektórych witryn może nie być tak istotna, ani nawet opłacalna. Mowa np. o takich gigantach jak Wikipedia czy Pinterest.
Jakie aspekty warto porównywać podczas analizy?
Gdy znacie już listę swoich konkurentów w wynikach wyszukiwania, pora przejść do analizy ich stron. Obszary, na których należy się szczególnie skupić to: widoczność w wynikach wyszukiwania i keyword gap.
Badając widoczność w wynikach wyszukiwania np. za pomocą narzędzia Ahrefs, dowiecie się między innymi, jaki ruch organiczny otrzymują dane strony i skąd pozyskują linki przychodzące. Poznacie też takie parametry jak DR i UR. To własne wskaźniki statystyczne opracowane przez Ahrefs. DR to skrót od Domain Rating — wskazuje popularność domeny w odniesieniu do pozostałych stron w bazie narzędzia w skali od 0 do 100. Na ocenę wpływ mają linki kierujące do strony — ich liczba, jakość, unikatowość. Z kolei UR to skrót od URL Rating — ten wskaźnik określa siłę linków kierujących do badanego adresu URL. Pod uwagę Ahrefs bierze zarówno linki zewnętrzne, jak i wewnętrzne.
Kolejnym ważnym obszarem jest keyword gap, czyli luka pod względem fraz kluczowych. Najprościej mówiąc, są to te frazy, na które Wasza bezpośrednia konkurencja SEO rankuje w wynikach wyszukiwania, a Wy z jakiegoś powodu — nie. Analiza pod kątem luki we frazach kluczowych to cenne źródło informacji o tym, jakie wyrażenia zostały pominięte do tej pory w działaniach pozycjonerskich, a z których można by uzyskać wartościowy ruch na stronie. Możliwość sprawnej analizy content gap umożliwia między innymi polskie narzędzie Senuto.
Narzędzia do analizy konkurencji SEO, które ułatwią pracę
Senuto
To stworzona przez Damiana Sałkowskiego platforma analityczna i zestaw usług doradczych w zakresie SEO i marketingu w Google. Pozwala też na przygotowanie analizy konkurencji pod kątem najważniejszych parametrów.
Żeby przeprowadzić analizę konkurencji SEO w Senuto, należy wybrać w panelu "Narzędzia" opcję "Analiza konkurencji". Po jej uruchomieniu konieczne jest podanie linku do swojej domeny oraz do domen, z którymi chcecie się porównać. Senuto umożliwia wyświetlenie wspólnych słów kluczowych, słów kluczowych konkurencji i słów, na które widoczna jest Wasza domena, a domeny konkurencji nie są.
Ahrefs
Bezpośrednią konkurencję można sprawdzić też we wspominanym wcześniej Ahrefsie. Dzięki niemu można dowiedzieć się między innymi, do których obszarów w obrębie witryn konkurencji prowadzi najwięcej linków i skąd są one pozyskiwane. Pozwala to zweryfikować własną strategię pozycjonowania i linkbuildingu. Ahrefs umożliwia też analizę fraz kluczowych (moduł Keywords Explorer), analizę widoczności konkurencyjnych stron oraz analizę pod kątem luki we frazach kluczowych.
Bądźcie zawsze krok przed konkurencją!
Znacie powiedzenie "Trzymaj przyjaciół blisko, a wrogów jeszcze bliżej"? Może określenie "wróg" względem Waszej konkurencji jest zbyt mocne, ale rozumiecie, dlaczego to powiedzenie jest trafne w przypadku analizy. Dobrze zidentyfikowana i przeanalizowana konkurencja to sposób na zdobycie danych, które pomogą zwiększać widoczność strony w sieci. Teraz gdy już opanowaliście analizę konkurencji, jedyne, co pozostało do zrobienia, to wprowadzanie ulepszeń i monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwania.