Część z Was na pewno wie, czym są featured snippets. Jednak, czy wiecie, że mają one wpływ na SEO? Jeżeli chcecie zadbać o to, aby Wasza strona pięła się w wynikach wyszukiwania na jak najwyższe miejsce, musicie zoptymalizować każdy możliwy element - w tym także featured snippet. Chcecie dowiedzieć się więcej na ten temat? Koniecznie zapoznajcie się z tym artykułem. Wyjaśnimy w nim, czym jest featured snippet i jakie ma znaczenie dla pozycjonowania.
Featured snippets - definicja
Żeby zrozumieć mechanizm działania featured snippets, należy dokładnie wyjaśnić, czym one są. Najprościej mówiąc, są to polecane przez Google fragmenty z odpowiedzią na pytanie wpisywane w wyszukiwarce przez użytkownika. Pojawiają się one na samej górze w wynikach wyszukiwania w Google. Żeby znaleźć odpowiedź na pytanie, nie trzeba przechodzić na stronę, gdzie została umieszczona dana treść. Wyróżnia je format, mianowicie tekst umieszczony jest we wzmacniającej widoczność ramce, a wzbogaca go opcjonalna grafika oraz link do strony. Celem featured snippet jest udzielenie użytkownikowi internetu możliwie najbardziej jednoznacznej odpowiedzi na nurtujące go pytanie.
Znaczenie featured snippets dla SEO
Zastanawiacie się pewnie, dlaczego ten rodzaj wyników rozszerzonych jest ważny z punktu widzenia pozycjonowania. Odpowiedź jest prosta: strony, które trafiają do featured snippets zyskują sporo ruchu. Mogą znaleźć się nawet wyżej od konkurencji, która rankuje wyżej! Według Search Engine Lands, CTR (click through rate - współczynnik klikalności) strony, która wyświetlała się jako featured snippet wzrósł z 2 do 8%. To case study udowodniło, że pomimo negatywnego nastawienia niektórych specjalistów, featured snippets zdecydowanie mogą działać na korzyść strony, poprawiając jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Featured snippets - jak tam trafić?
Wiemy już, czym są featured snippets, jakie mają znaczenie dla SEO, ale co zrobić, żeby Wasze witryny się tam znalazły? Jak zawsze w przypadku pozycjonowania, odpowiedź nie jest prosta i jednoznaczna. Google nie zdradza zasady, na podstawie której wybiera strony trafiające do tej sekcji wyników wyszukiwania, ale można wysnuć kilka wniosków.
Najważniejsze jest to, aby w Waszej treści znajdowała się odpowiedź na pytanie użytkownika. Musi jednak być ona odpowiednio sformułowana, trafna, dobrze zbudowana i krótka. Ta ostatnia cecha jest szczególnie ważna, ponieważ w featured snippet Google wyświetla tylko 300 znaków. Oczywiście nie bez znaczenia jest dotychczasowa pozycja strony wyszukiwarce. Umieszczenie Waszego contentu będzie swego rodzaju "nagrodą" za dobre zoptymalizowanie witryny i wysoką jakość jej treści.
Optymalizowanie pod kątem featured snippets
Jeżeli Waszym celem jest powalczenie o miejsce w wynikach rozszerzonych, musisz przede wszystkim zadbać o to, aby Wasza strona znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. To właśnie tam Google szuka informacji do feature snippet.
Następnym krokiem jest znalezienie fraz, na które witryna pojawia się w TOP10 w wynikach wyszukiwania. Możecie wspomóc się narzędziami takimi jak Senuto (analiza widoczności) czy Google Search Console. Teraz zapoznajcie się z pytaniami, jakie w wyszukiwarkę wpisują użytkownicy internetu w związku z dotyczącymi Waszej branży frazami kluczowymi. Zwróć uwagę, że wyniki rozszerzone pojawiają się przy pytaniach zaczynających się od "co", "jak", "ile", "gdzie", "dlaczego", "jaki" itp.
Teraz, kiedy znacie już pytania nurtujące Waszą grupę docelową, musicie stworzyć odpowiedni content. Powinien on być źródłem wszystkich informacji ważnych dla użytkowników, a także być dobrze sformatowany (nagłówki, śródtytuły itd.) - to istotne ze względu na roboty.
Czytaj również: Cornerstone content - kamień węgielny serwisu
Różne typy featured snippets
Featured snippets możemy podzielić na kilka rodzajów. Przeglądając internet, sami na pewno zobaczyliście, że nie zawsze wyglądają tak samo. Oczywiście najpopularniejszym typem jest tak zwany paragraf lub akapit - stanowi aż 70% wszystkich snippetów! Nie trudno zauważyć, że bardzo dużo paragrafów jest pobieranych przez Google z Wikipedii.
Po paragrafach najczęściej wyświetlany rodzaj snippetów przybierają formę list - to 28% wszystkich wyników rozszerzonych. Wewnątrz listy dzielą się na punktowane i numerowane. W ten sposób najczęściej wyświetlają się wszelkiego rodzaju podzielone na etapy, także przepisy kulinarne. Z tego powodu, że rzadko kiedy w snippecie pokazywane są wszystkie kroki, użytkownicy bardzo często przechodzą na witrynę, z której pochodzi fragment odpowiedzi na ich zapytanie.
Jak możecie zauważyć pozostałe typy snippetów stanowią tylko 2% całości! Wśród nich wymienić należy w pierwszej kolejności tabele (ok. 1,5%), ale także: grafiki, wideo, mapy, artykuły naukowe czy Google News.
Featured snippets a rich snippets
Oprócz featured snippet w SERP-ach możecie spotkać się także z rich snippet. Czym jest? To po prostu obszerniejsza (rich z ang. bogaty) wersja pojedynczego wyniku wyszukiwania. Jest dłuższa, a poza tym uzupełniona na przykład o zdjęcie, grafikę czy opinie innych użytkowników internetu.
Niezależnie od tego, czy mówimy o featured snipped, rich snippet czy o zwykłych wynikach wyszukiwania to na ich budowę zawsze składają się: tytuł podstrony (meta title), opis (meta description) i adres URL.
Enter your text here...