Tworzysz nową stronę lub przeprojektowujesz istniejącą? Nie wpadnij w pułapkę skupiania się wyłącznie na czysto estetycznych kwestiach. Czy ten odcień pomarańczowego wygląda dobrze? Czy logo umieścić po prawej, czy lewej stronie ekranu? To wszystko jest oczywiście ważne. Jednak w świecie, w którym użytkownicy mogą wybierać spośród 1.14 miliarda stron internetowych, musisz upewnić się nie tylko, że Twoja jest „ładna”. Nowoczesna witryna powinna być przede wszystkim zaprojektowana z myślą o użyteczności, łatwości korzystania i doświadczeniu użytkownika (UX).
Czym jest UX? Krótka powtórka
UX (User Experience - doświadczenie użytkownika) to nic innego jak wszystkie doznania użytkownika, jakie pojawiają się podczas korzystania przez niego z konkretnej strony internetowej czy aplikacji. Wszystkie działania, które wykonuje się w ramach UX, mają sprawić, że doświadczenia Internauty będą wyłącznie pozytywne. Konieczne jest więc usprawnienie produktu (w tym przypadku witryny) tak, aby był maksymalnie użyteczny, intuicyjny w obsłudze i zaciekawiający.
Proces projektowania UX rozpoczyna się od zrozumienia celów firmy i tego, jak najlepiej służyć docelowym odbiorcom. Dzięki zrozumieniu psychiki użytkownika, a także zastosowaniu najlepszych praktyk, można zapewnić mu pozytywne i niezapomniane wrażenia.
UX skupia się też na motywacji użytkowników. Dlaczego zdecydowali się sprawdzić stronę internetową? Jakich informacji szukają? Jakich rozwiązań szukają, aby rozwiązać problemy, z którymi mogą się borykać? Projektując zgodnie z UX, zagląda w umysł użytkownika, aby dać mu to, czego szuka w najbardziej przystępny sposób.
User Experience - jakie cechy ma dobry UX design?
Peter Morvill, który jest prezesem Semantic Studios, firmy konsultingowej zajmującej się architekturą informacji i wyszukiwaniem, stworzył User Experience Honeycomb, czyli schemat, który przedstawia cechy dobrego UX.
Są to:
- Użyteczność
- Funkcjonalność
- Łatwość znalezienia
- Wiarygodność
- Atrakcyjność (desirable)
- Dostępność
Wszystkie te wymienione cechy składają się na wartość. Końcowa wartość to jednak korzyść nie tylko dla użytkownika, który otrzymuje produkt spełniający jego potrzeby (stronę). To też korzyść dla firmy, która może zyskać zadowolonego klienta.
Układ strony zgodny z UX - czyli jaki?
Tę część artykuły zacznijmy od wyjaśnienia, czym w ogóle jest układ strony, czyli layout. Najprościej mówiąc, jest to po prostu jej układ graficzny, jej szkielet. To podstawa wizualnej oprawy witryny internetowej i to od niej zależy to, jak prezentuje się cały serwis. Stworzenie layoutu jest jednym z najważniejszych elementów budowania stron internetowych w ogóle!
Do layoutu zalicza się:
- kolorystykę
- typografię
- układ grafik
- układ treści
- układ animacji
Cechy układu strony zgodnego z UX
Profesjonalnie projektowane strony internetowe powinny odpowiadać na potrzeby użytkowników i w ten sposób zatrzymywać ich na dłużej. Jest to możliwe, gdy charakteryzują się:
nowoczesną i prostą szatą graficzną - nie „atakuj” odwiedzających zbyt dużą ilością wykorzystanych kolorów i fontów. Niech strona będzie czytelna, przejrzysta, a grafiki umieszczone w przemyślanych, strategicznych miejscach.
prostą nawigacją - nawigacja powinna być intuicyjna i umożliwiać użytkownikowi łatwe przechodzenie z jednego miejsca do drugiego w obrębie witryny, bez „błądzenia”.
dostępnością - udział użytkowników łączących się z internetem za pomocą urządzeń mobilnych to aż 92,1%. W związku z tym wygląd, elementy i funkcje witryny muszą być do nich dostosowane, czyli responsywne. Powoli odchodzi się od tworzenia osobnych wersji stron na desktop i mobile.
krótkim czasem ładowania - układ strony przeładowany elementami o dużej wadze np. niezoptymalizowanymi grafikami czy animacjami to zmora wielu stron, które skupiają się na atrakcyjnym wyglądzie, ale nie biorą pod uwagę tego, że długi czas ładowania witryny to przysłowiowy strzał w kolano. Współcześni użytkownicy nie chcą czekać, więc opuszczą stronę, gdy szybko nie dostaną informacji, jakiej szukają.
zgodnością z powszechnie uznanymi konwencjami, standardami - nie chodzi o to, aby być nudnym, tylko o to, aby spełniać pewne oczekiwania użytkowników i odpowiadać na ich przyzwyczajenia. Wchodząc na nową stronę, spodziewają się oni na przykład tego, że u góry znajdą logo, dzięki któremu rozpoznają markę.
spójnością - dzięki zachowaniu spójności, czyli podobieństwu w wyglądzie i układzie wszystkich podstron, użytkownik nie będzie czuł się zagubiony i zdezorientowany.
Czytaj również: Audyt UX i jego korzyści dla biznesu
Warto wspomnieć także o ważnym w kontekście UX design terminie - above the fold (ATF). Tłumaczy się go na język polski jako przestrzeń nad linią zgięcia lub ekranem startowym. Określa obszar strony, który jest widoczny dla odwiedzającego tuż po jej załadowaniu - bez scrollowania.
Użytkownicy wchodzący na stronę, chcą jak najszybciej ustalić, czy znajdą na niej to, co ich interesuje. Biorąc pod uwagę to, że długi czas ładowania zwiększa szanse na opuszczenie witryny, konieczne jest zawarcie kluczowych treści na samej górze. ATF to bardzo istotny obszar, ponieważ ma wpływ nie tylko na odczucia użytkowników (UX), ale również na pozycjonowanie. Gdy pierwszy widok nie jest zoptymalizowany i odpowiednio zaprojektowany, to bardzo prawdopodobne jest, że strona będzie miała problem z wysokim współczynnikiem odrzuceń (tzw. bounce rate).
Zagłębiając się jednak w temat, trudno zgodzić się ze stanowiskiem, że na każdej stronie wezwanie do działania, czyli call to action zawsze powinno znajdować się above the fold. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że kluczowe jest ustalenie celu podstrony i tego, jacy użytkownicy mają na nią trafić. Call to action na pierwszym miejscu jest jak najbardziej odpowiednie, gdy rozumieją ofertę. Jeżeli jednak oferujesz złożoną, a tym samym drogą usługę, przed której wyborem należy przeanalizować wiele czynników, call to action na samym początku strony może odstraszać lub zostać uznane za zbyt nachalne.
Dlaczego odpowiedni układ strony jest tak ważny?
Witryna zaprojektowana zgodnie z UX, czyli w sposób umożliwiający efektywne i wygodne korzystanie przez użytkowników podniesie satysfakcję klienta. A z biznesowego punktu widzenia zadowolony klient to wyższy współczynnik konwersji… i lepsza sprzedaż. Zadbaj o nowoczesną witrynę, która będzie skuteczną wizytówką Twojej firmy i pomoże Ci rozwijać biznes!