Jedno z najczęstszych pytań zadawanych specjalistom SEO to: „jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania?”. Pytanie to może być frustrujące, ponieważ klienci (co zrozumiałe) chcieliby usłyszeć konkretną, ostateczną odpowiedź, jednak jej udzielenie jest po prostu niemożliwe ze względu na wiele zmiennych. Pozycjonowanie nie jest jak płatne reklamy, których wyniki można zobaczyć niemal natychmiast po „odpaleniu”. Sukces SEO wymaga czasu. Ile? Odpowiedź znajdziecie w tym przewodniku!
Po pierwsze — należy ustalić cele
Zanim przejdziecie dalej, musicie zrobić jedno: ustalić, czym jest sukces SEO i upewnić się, że sposób jego mierzenia jest przejrzysty. Jeśli chodzi o tworzenie strategii SEO, to często łączy się w niej cele i wskaźniki KPI.
Rozłóżmy to na części pierwsze.
Cele — wynik końcowy, który chcecie osiągnąć
KPI — wskaźniki, które pokazują postęp w realizacji ustalonych celów
Wyznaczane cele powinny być mierzalne i osiągalne (realne). Aby odpowiedzieć na pytanie, jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania, skoncentrujemy się na czasie, jaki zwykle zajmuje uzyskanie wyników w zakresie podstawowych wskaźników KPI, rozumiejąc, że cele mogą być unikalne dla danej firmy.
Kiedy zaobserwujecie pierwsze efekty pozycjonowania i od czego to zależy?
Efekty pozycjonowania powinny pojawić się w okresie od 6 do 12 miesięcy od rozpoczęcia działań. Przez wyniki rozumie się wymierny wzrost ruchu i powiązanych z nim leadów lub konwersji. Uwaga! Niekoniecznie oznacza to, że osiągniecie swój cel do tego momentu. Jednak każda firma, która inwestuje w SEO, powinna spodziewać się postępów po upływie tego czasu.
Nie ma możliwości podania konkretnego czasu, która będzie odnosił się do wszystkich stron internetowych. Najlepsze, co może zrobić specjalista SEO, to na podstawie analizy bieżącej wydajności witryny i proponowanej strategii oszacować, kiedy efekty zaczną być widoczne.
Przeczytajcie teraz, jakie czynniki wpływają na czas potrzebny, aby osiągnąć sukces w pozycjonowaniu.
Stan początkowy witryny
Aktualny stan i widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google to punkt odniesienia dla przyszłych działań. Wiedząc, na jakim poziomie są wskaźniki SEO przed rozpoczęciem pozycjonowania, będziecie wiedzieć, na jakich działaniach należy się skupić.
Bywa, że strona jest bardzo daleko w wynikach wyszukiwania lub wcale nie jest widoczna. W takiej sytuacji dotarcie do TOP10 na ważne dla firmy słowa kluczowe będzie trwało dłużej. Tak słaba widoczność związana jest z wieloma zaniedbaniami na stronie, które należy zidentyfikować podczas audytu. Dopiero na jego podstawie specjalista stworzy dopasowaną strategię i planuje konkretne działania.
Konkurencyjność
Efekty pozycjonowania można zobaczyć znacznie szybciej w przypadku niszowych branż i zapytań o niskiej konkurencji. Jeżeli chcecie, aby witryna rankowała na wysoce konkurencyjne słowa kluczowe, musicie liczyć się z faktem, że uzyskanie pozycji na pierwszej stronie może zająć co najmniej 2 lata. Z drugiej strony w przypadku lokalnych lub węższych słów kluczowych i fraz long tail o niższej konkurencji może być możliwe zdobycie satysfakcjonujących wyników w ciągu 3–6 miesięcy.
TIP! Chcecie sami sprawdzić trudność słowa kluczowego? Możecie to zrobić, korzystając z Planera Słów Kluczowych Google lub narzędzia Semrush.
Powyżej widzicie zrzut ekranu z Semrush. W kolumnie oznaczonej skrótem KD pokazana jest trudność słowa kluczowego w procentach. Im wyższy procent, tym trudniejsze słowo kluczowe. Należy się spodziewać, że zdobycie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania dla słów kluczowych o wysokim KD% zajmie więcej czasu.
Jednak konkurencja to coś więcej niż tylko trudność słowa kluczowego. Żeby móc zdobywać coraz to lepsze miejsca w SERP-ach, musicie zastanowić się, w jaki sposób konkurenci dotarli do swojej obecnej pozycji i co robią, aby ją utrzymać. Wasze strategie muszą uwzględniać to, z kim konkurujecie i „agresywność” pozycjonerskich działań rywali.
Budżet przeznaczony na pozycjonowanie strony internetowej
Oczywiście bardzo duży wpływ na czas pojawienia się efektów pozycjonowania ma również budżet. Im większy budżet, tym więcej działań specjaliści mogą wykonać. Pozycjonowanie wiąże się ze sporymi wydatkami, szczególnie regularne tworzenie treści i zdobywanie wartościowych linków prowadzących do witryny. Budżet wiąże się też z wcześniej omówioną kwestią konkurencji. W niektórych branżach firmy inwestują naprawdę duże kwoty np. w publikacje. Jak możecie się domyślić, im większy budżet mają Wasi konkurenci, tym więcej Wy będziecie musieli zainwestować, żeby osiągnąć oczekiwane efekty pozycjonowania.
Czy można osiągnąć efekty szybciej?
W pozycjonowaniu nie ma dróg na skróty i magicznych sztuczek, dzięki którym w jeden dzień znajdziecie się w TOP3. Jeżeli jednak chcecie sprawdzić, czy robicie wszystko, co w Waszej mocy, aby w optymalnym czasie zwiększyć widoczność witryny, upewnijcie się, że:
po wykonaniu audytu nadaliście priorytety swoim działaniom, dzięki czemu wiecie, co przyniesie Wam największe korzyści
działacie zgodnie z opracowaną strategią
korzystacie z przydatnych narzędzi usprawniających pozycjonowanie (np. ScreamingFrog, Semrush, Senuto)
weryfikujecie, czy strona ma błędy z indeksowaniem i naprawiacie je
dodaliście mapę witryny do Google Search Console
Czy można przestać pozycjonować swoją stronę?
Osiągnęliście swoje wymarzone wyniki dzięki pozycjonowaniu. Dotarliście na szczyt! Co dalej? Czy można rzucić wszystko i zaprzestać działań? Prawda jest taka, że jeżeli tak zrobicie, to zapewne przez pewien czas nic się nie zmieni. Widoczność buduje się powoli i tak samo powoli się ją traci. Jednak za kilka tygodni lub miesięcy najprawdopodobniej zauważycie, że Wasza pozycja w wynikach wyszukiwania się pogorszyła, a konkurencja znów znajduje się przed Wami. Żeby na nowo zdobyć przewagę i odwrócić sytuację znów będziecie potrzebowali czasu. Raz zdobyta wysoka pozycja nie oznacza, że będziecie ją zajmować już na zawsze. Konkurencja cały czas działa, więc i Wy nie powinniście ustawać w swoich pozycjonerskich wysiłkach.
Na efekty pozycjonowania trzeba czekać, ale... warto!
Jedno jest pewne, pozycjonowanie to proces, który wymaga czasu, cierpliwości i konsekwencji. Nie można dokładnie przewidzieć, ile czasu minie, zanim zaczniecie zauważać upragnione efekty. Jednak mając wiedzę, można to oszacować na podstawie pewnych zmiennych. Są sytuacje, w których statystyki poszybują w górę już po kilku tygodniach. W większości przypadków będzie jednak trzeba poczekać parę miesięcy. Nie zmienia to faktu, że warto! Pozycjonowanie to jeden z niewielu procesów, który zapewnia długotrwały efekt. Jeżeli Wasza firma będzie widoczna w wynikach wyszukiwania, będziecie non-stop docierać do dużej liczby potencjalnych klientów.