1. Czym jest cold mailing i kiedy się go stosuje?
1.1. W jakich przypadkach sprawdzają się kampanie cold mailingowe?
2. Cold email vs spam — czy można między nimi postawić znak równości?
3. Cold mailing a RODO — czy zimne maile są legalne?
4. Jak pisać skuteczne zimne maile? 5 wskazówek
4.1. Napiszcie intrygujący temat wiadomości
4.2. Poświęćcie więcej czasu niż zwykle na początek maila
4.3. Zakończcie cold mail wezwaniem do działania
4.4. Nie przesadźcie z liczbą linków, obrazów, zbędnych elementów
4.5. Wysyłajcie wiadomości follow up
5. Stosujcie zasady skutecznego cold mailingu i poszerzajcie sieć kontaktów biznesowych
Aby sprzedać produkt lub usługę, konieczne jest kompleksowe podejście, które pomoże rozpowszechnić o nich informacje i zachęcić potencjalnych nabywców, aby dowiedzieli się więcej o Waszej ofercie. Należy więc przemyśleć kanały, które pozwolą dostarczyć dane prosto w ręce użytkowników. Przygotowując plan działania, nie zapomnijcie o cold mailingu, ponieważ to jeden z najskuteczniejszych środków dotarcia do potencjalnych klientów. Przeczytajcie w artykule, czym jest cold mailing, dlaczego budzi mieszane uczucia i jak pisać zimne maile, aby zwiększały sprzedaż.
Czym jest cold mailing i kiedy się go stosuje?
Cold mailing to codzienność wielu sprzedawców i marketerów. Tak zwane zimne maile to wiadomości wysyłane do potencjalnych klientów, których celem jest nawiązanie relacji biznesowej, czyli prościej mówiąc — sprzedaż produktu lub usługi. Żeby lepiej zrozumieć, jak działają zimne maile, należy pomyśleć o tym, jak relacje biznesowe rozwijają się offline. Jeden z popularnych scenariuszy w B2B wygląda następująco: sprzedawca udaje się na konferencję branżową, a podczas wydarzenia szuka okazji do rozpoczęcia rozmowy z potencjalnymi klientami. Chce dowiedzieć się więcej o ich biznesie, nawiązać kontakt. Najprościej mówiąc — chce rozpocząć dialog. Tym samym w świecie online jest cold mailing. To próba rozpoczęcia dialogu.
Dlaczego mówi się, że wysyłane w ten sposób maile są „zimne"? Ponieważ wysyłacie wiadomość, do osoby, która najprawdopodobniej wie niewiele (lub nic) o danej firmie. Słyszy o niej po raz pierwszy, a o takie kontakty określa się jako „zimne” leady. Choć nie powinno się jeszcze ich jeszcze nazwać potencjalnymi klientami, to istnieje szansa, że w przyszłości staną się leadami ciepłymi i gorącymi, czyli zainteresowanymi produktem/usługą i zdecydowanymi na zakup.
Czytaj również: Lead generation w praktyce. 5 sposobów na generowanie leadów
Obecnie trudno znaleźć osobę, która nie korzysta z poczty e-mail. Oznacza to, że możecie znaleźć grupę docelową online, bez względu na wiek jej przedstawicieli.
Najczęstsze zastosowania zimnych maili to:
generowanie leadów (lead generation) - według danych przedstawionych przez Mailingen, aż 89% marketerów używa maili jako głównego kanału do generowania leadów
badania rynku — cold mailing to jeden ze sposobów prowadzenia badań, na przykład gdy konieczne jest zidentyfikowanie potrzeb i problemów grupy docelowej lub zweryfikowanie pomysłu na startup
zaproszenia — wiadomości z zaproszeniami można wysyłać np. gdy organizujecie webinar, warsztaty czy tworzycie podcast
Cold email vs spam — czy można między nimi postawić znak równości?
Nie wszyscy żywią do cold mailingu ciepłe uczucia. Wielu z nas utożsamia zimne maile z irytującymi i nachalnymi ofertami zapychającymi skrzynki. Często stawia się wręcz znak równości między zimnymi mailami i spamem. Nie jest to jednak słuszne. Kampania cold mailingowa różni się (a przynajmniej powinna się różnić) od spamu wyższym stopniem spersonalizowania treści. Aby to osiągnąć, przed wysłaniem wiadomości, należy przeprowadzić research grupy docelowej, zbadać jej preferencje zakupowe, potrzeby i pod tym kątem dopasować komunikat. To właśnie dlatego odpowiednio przygotowany cold mailing jest znacznie skuteczniejszy. Zobaczcie pozostałe różnice na infografice poniżej.

Zgodnie z RODO, czyli ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych, które weszło w życie w 2018 roku, nie można kierować ofert handlowych do osób, które wcześniej nie wyraziły na to zgody. Czy oznacza to, że wysyłanie zimnych maili jest nielegalne? Bynajmniej. Wystarczy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze należy wysyłać wiadomości jedynie do kontaktów, które pozyskaliśmy legalnie (kupowanie baz mailingowych jest niedopuszczalne). Po drugie należy unikać wysyłania oferty już w pierwszym mailu do danego kontaktu. Zdecydowanie lepszym wyjściem jest poprzedzenie maila z ofertą handlową takim, w którym poprosicie o zgodę na jego przesłanie. To świetny sposób, aby zrobić na odbiorcy lepsze pierwsze wrażenie i wyróżnić się na tle konkurencji.
Przekonanie odbiorców, aby zapoznali się z treścią Waszego cold maila nie jest prostym zadaniem. Istnieje jednak kilka wskazówek, które pomogą Wam zaprojektować skuteczną wiadomość. Taką, która przyciągnie uwagę odbiorców i dzięki której niskim kosztem uda się Wam zdobyć nowych klientów.
Napiszcie intrygujący temat wiadomości
Odbiorcy decydują o tym, czy otworzą maila, podczas czytania tematu. Dlatego należy poświęcić mu sporo czasu i sprawić, żeby wzbudził w odbiorcy ciekawość. Źle napisany nie tylko doprowadzi do tego, że wiadomość będzie zignorowana. W niektórych przypadkach niedopasowany temat może doprowadzić do tego, że wiadomość zostanie ręcznie oznaczona jako SPAM! To z kolei może powodować problemy z dostarczalnością maili wysyłanych z naszej skrzynki.
Pisząc tematy, pamiętajcie o tych trzech kwestiach:
bierzcie pod uwagę punkt widzenia odbiorcy — żeby temat był intrygujący i zachęcający, powinien obiecać odbiorcy konkretną korzyść
brzmijcie „ludzko” - unikajcie zbyt „sprzedażowego” i formalnego brzmienia. Temat powinien mieć swobodny, przyjazny i naturalny charakter
powiążcie temat maila z jego treścią — cokolwiek umieścicie w temacie, powinniście połączyć to z resztą wiadomości. Unikajcie clickbaitów. Jedynie zagrają odbiorcy na nerwach
Poświęćcie więcej czasu niż zwykle na początek maila
Nie ma co się oszukiwać. Trudno jest rozpocząć zimnego maila. Zwykle wpada się w pułapkę mówienia o sobie i firmie. To jednak toruje drogę mailowi do... kosza. O czym więc pamiętać? Wstęp nie powinien być dłuższy niż 2-3 zdania. Nie ma na celu przedstawiania nas ani naszej firmy. Powinien za to odnosić się do odbiorcy wiadomości, jego wiedzy, osiągnięć, pracy. W ten sposób skutecznie przykujecie uwagę.

Zakończcie cold mail wezwaniem do działania
CTA ma za zadanie przekonać odbiorców do zrobienia tego, czego oczekujecie, aby zrobili z Waszym zimnym mailem. Może to być np. feedback, zapisanie się na konsultację online, umówienie się na telefon. Wezwanie do działania powinno w jednym zdaniu wyjaśnić cel maila, być krótkie, zrozumiałe i bezpośrednie.
Nie przesadźcie z liczbą linków, obrazów, zbędnych elementów
Chociaż wykorzystanie zdjęć i filmów jest skutecznym sposobem przyciągnięcia uwagi, starajcie się nie przesadzać z nimi w wiadomości. Również zbyt duże, nachalne nagłówki i nadmiar koloru mogą sprawić, że mail będzie wyglądać jak ulotka reklamowa. A wiecie, że one zwykle trafiają do kosza na śmieci.
Wysyłajcie wiadomości follow up
Jedna wiadomość to za mało, ponieważ istnieje duża szansa, że odbiorca otrzyma ją w nieodpowiednim momencie i przegapi Waszego maila. Dlatego kampania cold mailingowa powinna uwzględniać kilka follow upów, czyli maili przypominających. Wszystkie wiadomości powinny tworzyć spójną całość i dawać odbiorcy poczucie, że pisze do niego człowiek, a nie bot.
Stosujcie zasady skutecznego cold mailingu i poszerzajcie sieć kontaktów biznesowych
Pisanie zimnych maili, które wpływają na zwiększenie sprzedaży, to nie lada wyzwanie. Powinny być jednocześnie zwięzłe, intrygujące oraz co ważne — zgodne z polskim i europejskim prawem. Warto jednak poświęcić czas na ich przygotowanie, ponieważ cold mailing to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi marketingu internetowego, dostępne, nawet jeśli nie dysponujecie wysokim budżetem.