1. Co to evergreen content? Definicja
1.1. Evergreen'owe tematy i formaty — przykłady
1.2. Jakie treści nie są wiecznie zielone?
2. Dlaczego evergreen content jest ważny z punktu widzenia SEO?
3. Jak napisać artykuł, który nie zestarzeje się mimo upływu czasu? 5 tipów
3.1. Przeprowadźcie research tematów i wybierzcie odpowiednie frazy
3.2. Nie zapominajcie o odpowiedniej optymalizacji treści pod SEO
3.3. Piszcie tak, aby treść była przyjazna i zrozumiała dla odbiorcy
3.4. Połączcie wiecznie zieloną treść z innymi wpisami
3.5. Pamiętajcie o regularnej aktualizacji evergreen content
4. Generowanie ruchu na stronie dzięki evergreen content czas zacząć!
Content marketing, czyli tworzenie, dystrybucja oraz promocja treści w sieci to obecnie jedna z najskuteczniejszych i najbardziej opłacalnych technik reklamowych. Jest częścią szerszej strategii — tak zwanego inbound marketingu, który polega na generowaniu zainteresowania odbiorców, poprzez dostarczanie przydatnych treści. Dzięki content marketingowi nie będziecie traktowani przez potencjalnych klientów jak natręci, a jak eksperci, mający do przekazania wartościową wiedzę. Prowadzenie firmowego bloga jest jedną z podstawowych form marketingu treści. Jego tworzenie bywa czasochłonne, dlatego warto opracowywać evergreen content. W tym wpisie poznacie podstawy wiecznie zielonych artykułów i dowiecie się, jak je pisać. Przekonacie się też, dlaczego włączanie ich do strategii bloga jest niezbędne, jeżeli chcecie cieszyć się wysoką pozycją w Google i dużym ruchem organicznym na stronie.
Co to evergreen content? Definicja
Z terminem evergreen na pewno spotkaliście się w kontekście muzyki. Jako evergreeny określa się przecież przeboje, których popularność nie słabnie mimo upływu czasu i przeszły próbę co najmniej 20 lat. Always on my mind Presleya czy What a Wonderful World Armstronga zna i potrafi zanucić każdy, choć utwory te powstały już tak dawno. Ponadczasowość to cecha, którą może mieć również content. Wiecznie zielone treści nigdy nie przestają być aktualne. Obracają się wokół tematów, które zawsze będą istotne dla czytelników, niezależnie od pojawiających się nowinek i sezonu.
Możesz pomyśleć, że wszystkie treści online są trwałe. Przecież wpis na blogu nie znika po opublikowaniu (chyba że sami go usuniemy). Jednak wiecznie zielone treści prezentują inny rodzaj „trwałości". Są nadal aktualne i nie tracą znaczenia jeszcze długo po dacie publikacji, a docierający na nie ruch z wyszukiwarki nie maleje.
Evergreen'owe tematy i formaty — przykłady
Wiecznie zielone tematy to takie, które cieszą się stałym zainteresowaniem i liczbą wyszukiwań.
Oto kilka przykładów:
- jak ugotować jajko na miękko — nie zapowiada się, abyśmy mieli w najbliższym czasie zaprzestać jedzenia jajek, dlatego istnieje stałe zainteresowanie nauką ich gotowania
- jak schudnąć - 50 lat temu, obecnie i pewnie za 50 lat będą osoby szukające wskazówek, jak pozbyć się nadprogramowych kilogramów
- jak usypiać niemowlę — zawsze istnieje populacja nowych rodziców, a ci z krzyczącymi i niechcącymi zasnąć dziećmi, często potrzebują porady
Oprócz tematów evergreen można wskazać także popularne wiecznie zielone formaty, takie jak:
- poradniki (artykuły typu how-to)
- recenzje produktów
- tipy i wskazówki
- listykuły (artykuły zbudowane wokół listy, rankingu)
Uwaga! Tworzenie w tych formatach nie sprawia automatycznie, że Wasze treści stają się wiecznie zielone. Jednak formaty te zwykle nadają się do pisania evergreen contentu bardziej niż inne.
Jakie treści nie są wiecznie zielone?
Wiecie już, czym charakteryzuje się treść wiecznie żywa, poznaliście także jej przykłady. Żeby jeszcze lepiej zrozumieć to zagadnienie, warto przyjrzeć się contentowi, który NIE JEST evergreen.
To między innymi:
statystyki i raporty, które szybko tracą na aktualności
artykuły koncentrujące się na popkulturze i trendach
treści sezonowe, na przykład takie, które dotyczą świąt, wakacji
artykuły newsowe
Dlaczego evergreen content jest ważny z punktu widzenia SEO?
Wyobraźcie sobie taką sytuację. Ma miejsce ważne wydarzenie i Wasza strona jest pierwszą, która pisze treść na jego temat. Ze względu na to, że jesteście jednymi z pierwszych, którzy przekazali wiadomość, Wasza witryna odnotowuje ogromny wzrost ruchu. Jednak trwa to tylko kilka tygodni/miesięcy. Gdy opisywane wydarzenie i jego skutki przechodzą już do porządku dziennego, temat przestaje interesować użytkowników sieci. Gdy publikujecie tego rodzaju wpis, uzyskujecie początkowy wzrost ruchu, który nazywany jest „skokiem nadziei”. Jednak z biegiem czasu, gdy zainteresowanie maleje, ten skok szybko przechodzi w płaską linię na wykresie wyników i ruch do artykułu gwałtownie spada.
Będąc w tego typu układzie, musicie bez ustanku publikować. Za każdym razem, gdy się zatrzymacie, ruch spadnie. Właśnie dlatego powinniście wprowadzić do swojej strategii content marketingowej treści evergreen.
Dzięki nim:
macie mniej pracy
uzyskujecie regularny ruch organiczny na stronę
Jak napisać artykuł, który nie zestarzeje się mimo upływu czasu? 5 tipów
Teraz gdy już wiecie, czym jest i czym nie jest evergreen, a także jakie formaty sprawdzają się najlepiej, oto kilka konkretnych wskazówek dotyczących pisania takich treści.
Przeprowadźcie research tematów i wybierzcie odpowiednie frazy
Zacznijcie od burzy mózgów i spiszcie kilka tematów, na które chcielibyście rankować w wynikach wyszukiwania. Następnie wprowadźcie te tematy do Ahrefs Keywords Explorer lub dowolnego innego narzędzia do researchu słów kluczowych. Spójrzcie na miesięczną liczbę wyszukiwań, jaką ma dany temat. Czy ma on wystarczający potencjał wyszukiwania? Jeżeli nie, użytkownicy sieci mogą szukać danego tematu za pomocą innych fraz — zbadajcie to w narzędziu. Narzędzie Ahrefs pozwala też sprawdzić Parent Topic (temat nadrzędny). Z tego panelu dowiecie się, czy możecie rankować na docelowe słowo kluczowe, celując w bardziej ogólny temat.
Czytaj również: Słowa kluczowe w SEO - poradnik dla początkujących
Nie zapominajcie o odpowiedniej optymalizacji treści pod SEO
Gdy już macie już wybrane słowa kluczowe, nie zapominajcie wdrożyć najważniejszych praktyk SEO w celu optymalizacji na stronie. Umieśćcie frazy w tytule, adresie URL, nagłówkach i korpusie treści. Nie upychajcie jednak ich nienaturalnie! Tekst ma służyć czytelnikom i być dostosowany dla robotów wyszukiwarki. Tracąc z oczu tych pierwszych, tracicie też szansę na usatysfakcjonowanie drugich.
Piszcie tak, aby treść była przyjazna i zrozumiała dla odbiorcy
Dzielcie się swoją wiedzą, ale róbcie to w sposób, który będzie zrozumiały też dla początkujących w danej dziedzinie internautów. Eksperci raczej nie szukają artykułów dot. ogólnych (szerokich) tematów, a Wy chcecie przecież tworzyć wiecznie evergreen content dla dużej grupy odbiorców. Unikajcie też nazbyt technicznego języka.
Połączcie wiecznie zieloną treść z innymi wpisami
Możecie też zawęzić zbyt obszerny temat i stworzyć w jego obrębie kilka mniejszych artykułów, a następnie połączyć je między sobą poprzez linkowanie wewnętrzne. To rozwiązanie świetne zarówno dla SEO, jak i dla czytelników, którym pozwala rozwiązać konkretną potrzebę, jednocześnie prowadząc do dodatkowych, powiązanych artykułów.
Pamiętajcie o regularnej aktualizacji evergreen content
Upewnijcie się, że Wasz evergreen content rzeczywiście jest aktualny. Chociaż nie powinien wymagać wielu aktualizacji, czasem pojawią się nowe odkrycia, artykuły czy badania, do których można dodać linki. Co ważne aktualizacja treści i daty publikacji może pomóc w uzyskiwaniu lepszych pozycji w Google — pisał o tym między innymi specjalista SEO Neil Patel. Po zaktualizowaniu treści nie zapomnijcie o jej promowaniu np. poprzez social media.
Generowanie ruchu na stronie dzięki evergreen content czas zacząć!
Największą korzyścią, jaką dają wiecznie zielone treści, jest generowanie stałego ruchu przez długi czas. Nie oznacza to jednak, że zupełnie powinniście zrezygnować z innego rodzaju contentu. Twórzcie różne teksty — evergreen przeplatajcie artykułami np. nawiązującymi do obecnej sytuacji, trendów. Jeżeli jednak budżet nie pozwala Wam na dostarczanie dużej ilości treści, skupcie się na evergreenie, ponieważ to on jest efektywniejszy.