1. Od początku - czym jest domena?
2. Czym różni się domena od hostingu?
3. Dlaczego nazwa domeny jest ważna?
5. Jakie są dostępne rozszerzenia domeny?
5.4. Nowe domeny ogólne (ngTLD - new generic Top-Level Domains)
6. Jaka powinna być nazwa domeny?
7. Jak nazwa domeny wpływa na SEO?
8. Czy nazwa domeny jest czynnikiem rankingowym Google?
9. Sufiks .com czy .pl - co lepsze pod względem pozycjonowania?
10. Wybierając domenę dla Twojej firmy, weź pod uwagę wszystkie czynniki!
Wyobraź sobie, że jesteś na środku zatłoczonej ulicy, szukając konkretnego lokalu. Wśród setek kolorowych szyldów i przyciągających wzrok reklam, musisz znaleźć to jedno miejsce, które oferuje dokładnie to, czego potrzebujesz. W świecie internetu Twoim „szyldem” jest nazwa domeny. To podstawowa kwestia i jedna z pierwszych rzeczy, o jakie zadbać musi startująca firma przenosząca swój biznes do sieci.
Od początku - czym jest domena?
Domena to unikalny adres internetowy, który identyfikuje konkretne miejsce w sieci, umożliwiając użytkownikom dostęp do danej strony internetowej. Składa się z dwóch głównych elementów: nazwy oraz rozszerzenia.
Czym różni się domena od hostingu?
Wyobraź sobie, że chcesz otworzyć własną kawiarnię. Domena i hosting w świecie internetowym można porównać do pewnych elementów związanych z prowadzeniem tej kawiarni.
Domena to jak adres Twojej kawiarni. Jest to unikalna nazwa, pod którą Twoja kawiarnia będzie znana i pod którą klienci będą ją znajdować. Na przykład, jeśli Twoja kawiarnia nazywa się „Aromatyczna Kawusia”, to domeną może być np. „aromatycznakawusia.pl”. Dzięki tej nazwie ludzie będą wiedzieć, gdzie Cię znaleźć.
Hosting to jak budynek, w którym Twoja kawiarnia się znajduje. To przestrzeń, w której przechowujesz wszystkie niezbędne rzeczy - meble, maszyny do parzenia kawy, ziarna kawy itd. Bez budynku (hostingu) Twoja kawiarnia nie mogłaby fizycznie istnieć, nawet jeśli miałaby świetną nazwę (domenę).
Podsumowując:
- Domena (adres kawiarni) pozwala klientom znaleźć Twoją kawiarnię w sieci.
- Hosting (budynek kawiarni) to przestrzeń, w której przechowujesz wszystkie swoje strony internetowe, zdjęcia, teksty i inne dane.
Dlaczego nazwa domeny jest ważna?
Nazwa domeny to pierwszy kontakt użytkownika z Twoją marką w internecie. Jest to coś więcej niż tylko adres URL; to fundament Twojej tożsamości online. Dobrze dobrana nazwa domeny może budować zaufanie, wzmacniać markę i ułatwiać użytkownikom zapamiętanie Twojej strony. Ale co najważniejsze, może również pośrednio wpłynąć na Twoje SEO.
Jak zbudowana jest domena?
Zanim podpowiemy Ci, jak wyglądać powinna być idealna domena, warto przypomnieć sobie, jak jest zbudowana.
Domena składa się z:
Jakie są dostępne rozszerzenia domeny?
Rozszerzenie domeny (ang. Top-Level Domain, TLD) to część adresu internetowego znajdująca się po ostatniej kropce, np. .com, .pl, .org. Istnieje wiele różnych typów rozszerzeń, które można podzielić na kilka głównych kategorii:
Domeny generyczne (gTLD)
- .com - najpopularniejsze rozszerzenie, używane głównie przez firmy
- .org - zazwyczaj używane przez organizacje non-profit
- .net - podmioty związane z Internetem
- .info - serwisy informacyjne
- .biz - domeny biznesowe
Domeny krajowe (ccTLD)
- .pl - domena krajowa dla Polski
- .de - domena krajowa dla Niemiec
- .fr - domena krajowa dla Francji
- .uk - domena krajowa dla Wielkiej Brytanii
Domeny regionalne
- waw.pl - domena dla Warszawy
- szczecin.pl - domena dla Szczecina
Nowe domeny ogólne (ngTLD - new generic Top-Level Domains)
- .tech,
- .io,
- .shop,
- .store
Jaka powinna być nazwa domeny?
- krótka i chwytliwa
- łatwa do zapamiętania
- zawierająca słowa kluczowe ważne dla firmy (typ keyword domain)
- zawierająca nazwę marki (typ branding domain)
- bez myślników
Jak nazwa domeny wpływa na SEO?
Zastanawiasz się, czemu nazwa domeny jest w ogóle ważna w kontekście SEO? To proste! Dobra nazwa strony zwiększy liczbę odwiedzających i poprawi widoczność, ponieważ użytkownicy sieci patrząc na nią, od razu będą wiedzieli, co strona ma do zaoferowania.
Jednym z najważniejszych aspektów SEO jest użycie słów kluczowych. Włączenie odpowiednich słów kluczowych w nazwę domeny może pomóc w poprawie Twojej pozycji w wynikach wyszukiwania. Na przykład, jeśli prowadzisz sklep z butami, domena „wloskiebutyonline.pl” może być bardziej efektywna niż „supersklep.com”, ponieważ odwiedzający i potencjalny klient od razu wie, w czym się specjalizujesz.
Czy nazwa domeny jest czynnikiem rankingowym Google?
W 2020 r. czołowy specjalista Google John Mueller ujawnił, że słowa kluczowe w nazwach domen nie odgrywają już roli w określaniu rankingów wyników wyszukiwania.
Odpowiadając na pytanie, czy słowa kluczowe w nazwach domen wpływają na rankingi podczas Ask Google Webmasters, powiedział: „Krótko mówiąc, nie. Posiadanie słowa kluczowego w domenie najwyższego poziomu nie daje żadnej specjalnej premii”. Nie oznacza to jednak, że nazwy domen są nieistotne. Po prostu nie są bezpośrednimi czynnikami rankingowymi.
Wybór nazwy domeny może być ważnym aspektem UX i wizerunku publicznego. Nazwa domeny powinna być zazwyczaj najbardziej rozpoznawalnym aspektem firmy.
Używanie słów kluczowych w domenie nie pomaga w rankingu wyszukiwania; jeśli jednak Twój branding jest mocno skoncentrowany na konkretnej usłudze lub produkcie, zawarcie słowa kluczowego w domenie może pomóc użytkownikom zrozumieć, czym się zajmujesz na pierwszy rzut oka. Starannie umieszczone słowo kluczowe może również pomóc przyciągnąć odbiorców, którzy mogą dokonać konwersji.
Nie bój się używać słowa kluczowego, jeśli jest ono bardzo istotne lub stanowi część Twojego brandingu.
Podsumowując: nazwa domeny nie ma bezpośredniego wpływu na ranking Google, ale daje doświadczonym marketerom internetowym możliwość odzwierciedlenia wartości marki i stworzenia bardziej pozytywnych doświadczeń użytkowników.
Sufiks .com czy .pl - co lepsze pod względem pozycjonowania?
Zarówno .pl, jak i .com to rozszerzenia nazw domen. Główny czynnik decydujący o wyborze jednego z nich sprowadza się do lokalizacji.
Domeny .com są przeznaczone dla globalnych witryn i globalnych firm. Każda firma z dowolnego miejsca na świecie może użyć .com na końcu swojej nazwy domeny.
Witryny .pl są powiązane z polskimi firmami. Choć każda firma w dowolnej lokalizacji może używać końcówki .pl, to domena ta jest jednak najbardziej przydatna dla firm, które chcą przyciągnąć polskich odbiorców.
Niektórzy specjaliści twierdzą, że z punktu widzenia SEO, domeny .com, .net i .org są najbardziej ze względu na inne kwestie. Oprócz utraty ogromnego odsetka ruchu wpisywanego przez osoby, które znają nazwę firmy, ale nie nazwę domeny, użycie mniej znanego sufiksu (np. .info) utrudnia pozycjonowanie witryny, ponieważ mniej znane TLD są częściej używane przez spamerów.
Podsumowując, jeśli prowadzisz biznes skierowany na rynek międzynarodowy, domena .com będzie lepsza. Natomiast jeśli Twoja działalność skupia się na Polsce, warto wybrać rozszerzenie .pl.
Wybierając domenę dla Twojej firmy, weź pod uwagę wszystkie czynniki!
Wybór nazwy domeny to kluczowy krok w budowaniu Twojej obecności w sieci. To nie tylko adres URL, ale fundament Twojej tożsamości online, który może znacząco wpłynąć na ogólne wrażenie użytkowników. Pamiętaj, że nazwa domeny powinna być krótka, łatwa do zapamiętania, unikalna i zawierać odpowiednie słowa kluczowe, jeśli są one istotne dla Twojego biznesu.
Chociaż słowa kluczowe w nazwie domeny nie są już bezpośrednim czynnikiem rankingowym w Google, mogą one pomóc użytkownikom zrozumieć, czym zajmuje się Twoja strona. Wybór odpowiedniego rozszerzenia domeny, takiego jak .com czy .pl, również ma znaczenie i powinien być dostosowany do Twoich celów biznesowych i rynku docelowego.