"Pozycjonowanie za efekt" - pewnie nie raz zetknęliście się z ofertami tego typu. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że to najlepszy z punktu widzenia klienta model współpracy z agencją. Czy jest tak w rzeczywistości? Na czym polega pozycjonowanie za efekt? Czy warto się na nie zdecydować? Jakie są alternatywne rozwiązania? Przeczytajcie nasz artykuł, a nie będziecie decydować po omacku podczas wyboru pierwszej firmy pozycjonerskiej lub zmiany obecnych usługodawców.
Pozycjonowanie za efekt - jak działa taki model rozliczeń?
Większość nowocześnie myślących przedsiębiorców ma już świadomość, że pozycjonowanie strony internetowej firmy jest musem. To nieodłączna część marketingu dla każdego, kto chce zaistnieć w sieci i dotrzeć do nowych klientów. Firmy z branży SEO oferują swoje usługi na różnych zasadach - w modelu abonamentowym lub właśnie płatność za efekt.
Model rozliczania pozycjonowania za efekt jest przestarzały i na szczęście odchodzi od niego znaczna część specjalistów. Na czym dokładniej polega taka współpraca? Najpopularniejsze jest rozliczanie za frazy w TOP10 wyszukiwarki. Klient płaci, gdy na ustalone słowa kluczowe strona będzie pojawiać się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Rzadziej można się spotkać z rozliczaniem za konwersję. W tym wypadku klient płaci za osiągnięcie założonego celu, czyli gdy użytkownicy sieci wykonają pożądaną od nich akcję. Może to być zakup lub zapisanie się na listę mailingową. Ostatnim przykładem pozycjonowania za efekt jest rozliczanie za zwiększenie ruchu organicznego.
Czy pozycjonowanie stron za efekt jest korzystne i ma sens?
Opłacalność opisanych przez nas działań jest wątpliwa zarówno dla agencji, jak i dla jej klientów. Nietrudno wydedukować, że model ten powstał w celu zapewniania zleceniodawców, że agencje SEO rzeczywiście pracują nad tym, aby poprawiać pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Osoby "niewtajemniczone" w pozycjonowanie kusi prostota takiego rozliczenia. Jest efekt - płacę, nie ma - nie płacę. Proste! Niestety, nie w tym wypadku.
Dlaczego? Ponieważ działania specjalisty SEO są uwarunkowane przez algorytmy Google, które non-stop podlegają zmianom. Dlatego, jeżeli ktoś proponuje Wam pozycjonowanie za efekt, oznacza to jedną z dwóch rzeczy. Albo może pozwolić sobie na poświęcenie czasu i zasobów nie mając pewności, że otrzyma za to pieniądze (wątpliwe), albo nie ma zamiaru grać fair, czyli będzie stosować metody black-hat SEO. A w takiej sytuacji ryzykują przede wszystkim strony Waszych firm, które mogą zostać ukarane.
Rozliczenie zależne od efektów - wady umowy
Jak nie trudno się domyślić podstawową wadą pozycjonowania za efekty jest to, że agencje zrobią wszystko, aby te (często pozorne) efekty osiągnąć. Właśnie wtedy decydują się na nieuczciwe działania. Jakie? Upychanie fraz kluczowych w niepowiązanych tematycznie miejscach, dodawanie ich w sposób widoczny tylko dla robotów (np. w postaci tekstu "zlewającego" się z tłem) czy podszywanie się pod inne marki z wyrobioną już renomą. Na czym polega wspomniane w poprzednim akapicie ryzyko? Na strony mogą zostać nałożone filtry i kary przez Google. Ich zdjęcie to dodatkowe (niemałe) koszty, wymaga to też czasu i pracy. Odpowiedź na pytanie, czy dla krótkotrwałych efektów warto się na to narażać, zostawiamy Wam.
Pomijając już ryzyko kar (algorytmicznych oraz ręcznych) przy pozycjonowaniu za efekt warto też wspomnieć o samych wynikach, jakie udaje się osiągnąć agencji. Zazwyczaj liczby i "suche" dane robią wrażenie, nie należy jednak zapominać o całościowym spojrzeniu na budowanie widoczności w sieci. Nie da się ukryć, że agencja SEO pozycjonująca za efekt dążyć będzie do najszybszego uzyskania wysokich miejsc w rankingach, ponieważ za to dostają wynagrodzenie. Dlatego każde ich działania są zawężone, ukierunkowane są na konkretny cel. Brakuje przy tym perspektywicznego spojrzenia na biznes np. z myślą o długotrwałym pozyskiwaniu nowych klientów czy rozbudowie strony (przyjaznej zarówno robotom, jak i realnym odwiedzającym). Wszystko to sprawia, że po wielkiej euforii spowodowanej wysokimi pozycjami i przerwaniu współpracy z agencją, efekty znikają tak szybko, jak się pojawiły.
Ruch ruchowi nie równy
Warto też zwrócić uwagę na regułę, jaka obowiązuje w działaniach marketingu internetowego w ogóle. Nie każdy ruch, zdobyty lead, wyświetlenie czy kliknięcie ma taką samą wartość. Jeżeli agencja chce w jak najszybszym czasie zwiększyć ruch na witrynie, to będzie go pozyskiwać wszędzie i w każdy możliwy sposób. I choć będzie on najprostszy do zdobycia, to niestety też najgorszy jakościowo. Co to oznacza? Odwiedzającymi będą najczęściej przypadkowi użytkownicy sieci, a szansa, że staną się oni klientami Waszych firm, jest bardzo znikoma.
Bezpieczna alternatywa - abonament
Rozliczanie się z agencją za efekt to model przestarzały, relikt dawnego podejścia do działań pozycjonerskich. Oczywiście, często dla osób niezwiązanych z SEO, jedynym wyznacznikiem podczas wybierania metody rozliczania i współpracy ze specjalistami jest koszt. Porównując różne oferty pozycjonowania za efekt, dochodzą do wniosku, że są one bardziej opłacalne od abonentów. Nie biorą pod uwagę tego, co wchodzi w skład poszczególnych umów. Zapominają na przykład, że aktualnie, aby dotrzeć do wysokich pozycji i je utrzymać, należy pozycjonować strony całościowo, a nie kilka fraz.
Mamy świadomość tego, że wiele klientów ma także problem z zaufaniem agencji. Obawiają się, że gdy wykupią abonament, specjaliści będą leniuchować, a oni sami wyrzucą pieniądze w błoto. Dlatego tak ważne jest, aby sprawdzić, czy wybrana agencja jest transparentna w kwestii raportowania podejmowanych działań.
Pozycjonowanie za efekt - podsumowanie
Kuszą Was oferty agencji SEO, które obiecują kosmiczne wyniki? Mamy nadzieję, że nasz artykuł ostudził nieco Wasz zapał i przed podpisaniem umowy zrewidujecie swoje oczekiwania wobec działań pozycjonerów. Czy zależy Wam na szybkich efektach, które utracicie w błyskawicznym czasie po zakończeniu współpracy lub chociażby przy zmianie algorytmów? To przeczy istocie SEO! Zakłada przecież ono sukcesywne działania, które dają długofalowe skutki. Jeżeli właśnie na takiej współpracy Wam zależy, zdecydujcie się na pozycjonowanie abonamentowe z uczciwymi zasadami i transparentnym raportowaniem - tak właśnie działamy w SEOSki.