Jeżeli środowisko SEO jest Ci bliskie, na pewno nie raz zetknąłeś się z pojęciem link juice. Czy jednak potrafisz wytłumaczyć, czym jest to zjawisko komuś, dla kogo pozycjonowanie to czarna magia? Zgodnie z powszechnie znaną sentencją, jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić, to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz. Właśnie dlatego stworzyliśmy ten artykuł, aby opisać, czym jest link juice i dlaczego jest tak ważny dla SEO.
Link juice - definicja
Link juice to termin z zakresu link buildingu, który stanowi jeden z najważniejszych elementów SEO. Najprostsza definicja link juice mówi, że jest to moc, która przekazywana jest przez link stronie docelowej. Inaczej jest to moc przekazywana stronie linkowanej przez stronę linkującą. Każdy link przekazuje taką moc, ale jej ilość nie jest zawsze taka sama. Zależy to od kilku czynników, które omówimy w dalszej części artykułu. Co więcej, tak zwany sok z linków to wartość przenoszona nie tylko przez linkowanie zewnętrzne (external), ale też wewnętrzne.
Czy każdy link ma taką samą wartość?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, odpowiedź na pytanie zawarte w śródtytule, brzmi - oczywiście, że NIE. Link dodany na świeżo założonym blogu będzie działał inaczej niż ten, który zdobędziemy w popularnym serwisie odwiedzanym codziennie przez tysiące użytkowników internetu. Dlaczego? Każda strona posiada pewną reputację, autorytet (authority), który dzielony jest na jej podstrony. W momencie, kiedy dochodzi do linkowania, wartość ta jest przekazywana w inne miejsca - moc SEO przepływa między stronami. Najprościej mówiąc, jeżeli mamy stronę, to im więcej innych stron o dużym autorytecie będzie do niej linkować (high quality links), tym więcej soku otrzymamy! Niestety, nowo założony blog nie będzie miał takiej siły jak portal z ugruntowaną pozycją.
Zapamiętaj, że link juice to zjawisko, które w środowisku SEO istnieje też pod innymi nazwami. Jest to m. in. "link equity" - termin, który można tłumaczyć jako "kapitał linków". Inne nazwy, z którymi możesz się spotkać to moc SEO linków i po prostu sok SEO.
Dystrybucja mocy witryny - jak to wygląda?
Kolejnym ważnym zagadnieniem jest dystrybucja samych linków. Czy każdy dostanie tyle samo mocy? Najprostsza zasada brzmi: ilość soku, jaką otrzyma witryna, do której linkujemy, jest proporcjonalna do tego, ile wszystkich linków umieściliśmy. Chcielibyśmy Wam powiedzieć, że zawsze jest to aż tak przejrzyste i wystarczy podzielić 100% soku na przykład na 4 linki, co oznacza, że każda ze stron otrzyma 25% mocy. Niestety, algorytmy Google są o wiele bardziej skomplikowane.
Żeby do przekazania mocy doszło i miało ono sens, należy koniecznie wziąć pod uwagę kilka ważnych kwestii. Przede wszystkim link powinien znaleźć się w artykule tematycznym, a nie być całkiem "od czapy". Nienaturalne linkowanie, na przykład do sklepu z gwoździami w artykule na temat kosmetyków naturalnych, nie przyniesie korzyści ani nam, ani użytkownikom. Co najwyżej może wywołać śmiech.
Drugą sprawą jest łączna ilość linków na stronie, na której ma pojawić się ten prowadzący do naszej strony. Możecie sami wywnioskować, że jeżeli w tej samej treści oprócz naszego linku pojawi się sto innych, nie będzie on miał sensu, ponieważ zagubi się w gąszczu pozostałych odnośników, nie mówiąc już o nikłej mocy, jaką otrzyma.
Koniecznie też zwróćcie uwagę, czy link prowadzący do Waszej strony ma atrybut dofollow. Atrybut nofollow co prawda tylko sygnalizuje robotom, że takie linki mogą być ignorowane, ale zazwyczaj przez te linki moc nie zostaje przekazana. Podobnie sprawa ma się w przypadku stron z atrybutem noindex. Dzięki linkom na stronach nieindeksowanych w wyszukiwarce nie dojdzie do przepływu mocy.
Dlaczego link juice jest ważny?
Tak wiele napisaliśmy już o tym, czym jest moc SEO przekazywana przez linki, ale nie wytłumaczyliśmy, dlaczego jest ona tak ważna w kontekście pozycjonowania i działań mających wprowadzić dany brand na wyższy poziom. Znaczenie link juice jest fundamentalne dla SEO, ponieważ dzięki przekazywanej mocy linkowane strony awansują na wyższe pozycje w Google aż trafią do top 10! Chyba nie trzeba nikogo więcej przekonywać, jak bardzo istotne jest pozyskiwanie linków i jednocześnie zyskiwanie mocy z dobrej jakości stron.
Pamiętajcie, że czasem mniej znaczy lepiej, również w SEO. Zdarza się, że strona, która pozyskała więcej linków, jest niżej w wynikach wyszukiwania Google od tej, która ma ich mniej. Jak do tego doszło? Więcej linków nie oznacza wcale więcej link juice! Oznacza to, że strona, która pozyskała mniej linków, zadbała o to, aby były one wysokiej jakości. Dzięki temu jej status jest lepszy niż tej, która postawiła na ilość.
Czytaj również: Offsite SEO - co musisz o nim wiedzieć?
Nie tylko linki zewnętrzne
O link juice możemy mówić nie tylko w kontekście mocy napływającej z zewnętrznych stron, ale też w kontekście mocy przepływającej wewnątrz danej strony. To właśnie z tego powodu podczas audytów SEO zaleca się odpowiednią zmianę lub korektę struktury strony. Celem tego działania jest pokazanie nie tylko użytkownikom, ale też robotom Google, które strony w obrębie domeny są najważniejsze.
Link juice - dwie strategie
Strategia link buildingu, którą obejmuje digital marketing i związane z nią zagadnienie link juice jest bardzo istotna, gdy zależy nam na poprawianiu widoczności strony w internecie. Agencje zajmujące się SEO obierają zazwyczaj jedno z dwóch podejść, przy czym zaznaczyć należy, że każde z nich ma swoje wady i zalety. Pierwsza strategia polega na audycie linków konkurencji danej strony i pozyskanie tych samych. Druga z kolei polega na pozyskaniu linków z tych serwisów, gdzie konkurencja nie linkuje. Wybór jednego z tych rozwiązań zależy od indywidualnej sytuacji danej firmy i jej specyfiki. Warto jednak zaznaczyć, że w drugim przypadku nie dzielimy się sokiem SEO z konkurencją.
Jak sprawdzić link juice?
Google Page Rank to część algorytmu Google, która określa pozycję witryny w rankingu. Niestety, nie istnieją żadne oficjalne narzędzia do określania siły linków. Funkcjonuje za to w sieci kilka nieoficjalnych metryk i narzędzi, które informują o autorytecie stron i publikują dane dotyczące soku z linków. Jest to na przykład DA (Domain Authority) i PA (Page Authority) od moz.com czy TF (Trust Flow) oraz CF (Citation Flow) od majestic.com.
Pamiętajcie, że jeżeli potrzebujecie pomocy, to team SEOSki pomoże Wam w analizie linków i dobraniu najlepszej strategii!