1. Czym dokładnie jest listicle?
2. Artykuły w postaci listy - dlaczego listykuły są tak popularne?
3. Jak napisać listykuł, który przyciągnie uwagę odbiorców?
3.2. Zadbaj o odpowiedni nagłówek
3.3. Stwórz zarys swojej listy
3.4. Nie ograniczaj się do konkretnej liczby pozycji na liście
3.5. Zadbaj o przejrzystość i wartość treści
Jeżeli czytasz ten blog, to zetknąłeś się już z pojęciem treści „evergreen”. Jest to taki content, który łatwo zaktualizować i dzięki temu pozostaje zawsze „świeży”, aktualny oraz przydatny dla użytkowników, niezależnie od tego, kiedy się z nim zapoznają. Jakie są rodzaje wiecznie zielonych treści, które powinieneś tworzyć także dla swojego biznesu? Najczęściej wskazuje się kompleksowe poradniki, samouczki, testimoniale klientów, checklisty, a także artykuły w postaci listy, czyli tak zwane listicles.
Czym dokładnie jest listicle?
Listykuł (jak można domyślić się z nazwy, która jest zlepkiem dwóch wyrazów) to rodzaj treści, który łączy ze sobą dwie rzeczy: artykuł i listę. Decydując się na niego, przedstawiasz informacje w postaci szczegółowej listy. Zazwyczaj każdej pozycji z listy towarzyszy kilka zdań (czasem akapitów) opisu, które wyjaśniają czytelnikowi, dlaczego znalazła się ona w zestawieniu.
Lista może być uporządkowana wg konkretnego kryterium i stanowić ranking. Implikuje wtedy ocenę jakościową, wyrażoną przez kolejność pozycji w tekście. Jednak listy wcale nie muszą wartościować pozycji między sobą. Zamiast tego mogą przedstawiać je w przypadkowym porządku.
Przykłady listykułów:
Artykuły w postaci listy - dlaczego listykuły są tak popularne?
Aż 55% blogerów opublikowało w 2022 roku artykuł w formie listy (tylko poradniki zajmują wyższą pozycję). Ta popularność wynika z tego, że ludzie uwielbiają czytać listy! Uwielbiamy klikać nagłówki list, ponieważ są one szczegółowe i dokładnie określają, jakie możemy mieć oczekiwania co do treści artykułu. Uwielbiamy czytać listy także z tego względu, że nasze mózgi są przystosowane do tego rodzaju sortowania informacji. Listy usprawniają ich przyswajanie.
Zapewne sam uwielbiasz czytać wszelkie listy i rankingi, dlatego powinieneś także pokochać ich tworzenie. Dlaczego warto z punktu widzenia właściciela witryny/bloga? Według SEMrush efektem publikowania artykułów opartych na listach jest 4 razy więcej ruchu i 2 razy więcej udostępnień w social mediach niż w przypadku publikowania tradycyjnych artykułów. Co więcej, 36% jest bardziej skłonnych do wejścia w treść z nagłówkiem sugerującym listę.
Czytaj również: Czym jest evergreen content i jakie ma znaczenie dla SEO?
Jak napisać listykuł, który przyciągnie uwagę odbiorców?
Zastosuj się do tych wskazówek i wprowadź swoje listykuły na wyższy poziom.
Wybierz odpowiedni temat
Przede wszystkim - musi nadawać się do stworzenia listy! Nie dla każdego tematu taki format będzie odpowiedni, to oczywiste. Najprościej mówiąc: jeśli nie możesz zmieścić wszystkich koniecznych informacji w swoim artykule na liście, nie powinieneś pisać go w takiej formie. Niektóre tematy naturalnie pasują do listy. Na przykład poradniki, które można podzielić na wyraźnie odrębne kroki. Innym sposobem ustalenia, czy Twój temat może być listą, jest prosty research frazy wybranej kluczowej w Google. Jeżeli kilka wysoko ocenianych artykułów dla danego słowa kluczowego to listy, to dobra wskazówka, że osoby wyszukujące oczekują lub preferują format listy.
Zadbaj o odpowiedni nagłówek
Z tym jednak nie powinieneś mieć problemu - jak wybierzesz odpowiedni temat, nagłówek powinien napisać się praktycznie sam! Pamiętaj jednak, aby chcąc go „odpicować”, nie przesadzić i nie stworzyć click-baitu. Nagłówki typu click-bait obiecują więcej, niż dają. Najprościej mówią, taki nagłówek początkowo w jakiś sposób ekscytuje czytelnika, ale kiedy ten już kliknie i zacznie czytać, natychmiast poczuje się zawiedziony.
Unikaj tego, określając jasno i konkretnie, co będzie zawierał Twój listykuł. Opisz to w nagłówku i podaj dokładną liczbę kroków/punktów, jakie będzie zawierała Twoja lista.
Stwórz zarys swojej listy
Stwórz dokument i zastanów się nad układem swojej treści. Rozplanuj wszystkie kroki, punkty lub elementy w liście. Zapisz je w prostej postaci i odpowiednio ponumeruj.
Tak powstanie zarys – pomocny, bo pozwala zobaczyć cały listykuł z większej perspektywy i upewnić się, że wszystko w nim ma sens i swoje miejsce. Na tym etapie upewnij się też, że elementy listy są uporządkowane tak logicznie, jak to możliwe.
Jeśli elementy Twojej listy są etapami procesu, uporządkuj je w kolejności odpowiedniej do wykonania opisywanego zadania. Jeśli kolejność pozycji na Twojej liście nie zależy od logiki, najpierw wypisz te pozycje lub punkty, które wg Ciebie najbardziej interesują czytelników.
Kiedy tworzysz zarys swojego artykułu w formie listy, nie ustalaj sobie z góry „Muszę zmieścić się w 5 punktach” albo „Nie mogę opisać mniej niż 20 punktów”. Mogę Ci zagwarantować, że to przepis na listę, która nie usatysfakcjonuje czytelnika.
Weźmy taki przykład. Masz trudność z wymyśleniem większej liczby elementów listy po numerze 5? Możesz się gimnastykować, ale istnieje duże prawdopodobieństwo, że reszta punktów prawdopodobnie nie będzie tak cenna ani interesująca i zawiedzie odbiorców.
Dlatego pozwól, aby Twój temat podpowiadał Ci, ile informacji potrzebujesz i jak długa powinna być Twoja lista, aby zadowolić czytelników.
Co jeszcze możesz zrobić?
przeprowadź research w Google, aby zobaczyć, co (i ile) konkurenci umieścili na swoich listach
pomyśl o swojej wiedzy i doświadczeniu - zawrzyj w liście tylko to, co wiesz, że będzie wartościowe
Nigdy nie dodawaj kolejnych elementów listy tylko po to, by „dobić” do konkretnej liczby!
Aby napisać naprawdę przydatny listykuł, trzeba sprawić, aby każdy punkt lub element listy był jak najbardziej przejrzysty i wartościowy. Oznacza to, że ma być też konkretny, wykonalny i opisowy.
Tak, to prawda, że rozwinięcie danego podpunktu będzie się także znajdowało pod subnagłówkiem. Musisz jednak pamiętać, że on także sam w sobie nie może być zbyt ogólny, ponieważ czytelnicy zazwyczaj skanują tekst, a nie dokładnie go czytają. Opisowe subnagłówki pomagają również robotom indeksującym wyszukiwarek zrozumieć, o czym jest dana treść.
Jak więc powinno to wyglądać w praktyce? Powiedzmy, że piszesz listykuł o działaniach, które należy wykonać w ogrodzie jesienią. Zamiast pisać w subnagłówku enigmatyczne: „Zasadź rośliny”, napisz „Zasadź rośliny cebulowe, które zakwitną wiosną np. tulipan, czosnek”. Widzisz różnicę?
Oto ogólne zasady, których należy przestrzegać:
Sformatuj każdy element listy jako numerowany nagłówek
Użyj tego samego poziomu nagłówka dla każdego punktu na liście (np. wszystkie H2)
Opisz każdy element listy. Powiedz czytelnikowi, dlaczego jest na liście
W razie potrzeby dodaj grafiki lub zdjęcia ilustrujące każdy punkt
Na koniec - o tym nie zapominaj!
Upewnij się, że Twoje listy są przydatne i aktualizowane w razie potrzeby. W końcu nie chcesz reklamować przestarzałego narzędzia lub nieistniejącego bloga jako swój numer jeden.