1. Zanim zaczniesz: pamiętaj o researchu słów kluczowych!
2. Pisanie artykułów przyjaznych dla wyszukiwarek - 10 tipów
2.1. Daj sobie czas na przemyślenie treści
2.2. Opracuj strukturę artykułu
2.3. Używaj akapitów i nagłówków
2.5. Używaj powiązanych słów kluczowych
2.6. Zwróć uwagę na długość treści
2.7. Linkuj do istniejących treści
2.8. Poproś o przeczytanie artykułu kogoś zaufanego
3. Król, który szybko nie zostanie zdetronizowany, czyli content
Niektórzy uważają, że tak zwane pisanie „pod SEO” i pisanie, aby przyciągnąć uwagę czytelników, nawzajem się wykluczają. To nieprawda! Oczywiście frazy, na które chcesz pojawiać się w wynikach wyszukiwania, powinny znajdować się w tekście, aby był przyjazny dla SEO. Jednak ich nadużywanie, poważnie utrudnia czytelność tekstu dla prawdziwych odbiorców. Tego zdecydowanie nie chcesz robić. Co więcej, zbyt wysokie zagęszczenie fraz kluczowych może być sygnałem dla Google, że stosujesz keyword stuffing - taktykę z zakresu black hat SEO. To z kolei może negatywnie wpłynąć na pozycję w rankingu. To, co musisz sobie uzmysłowić to fakt, że wyszukiwarki chcą dostarczać użytkownikom najtrafniejszych i najwyższej jakości treści. Dlatego pisanie pod wyszukiwarki, powinno tak naprawdę być odpowiednio zoptymalizowanym… pisaniem pod czytelników. Przeczytaj wskazówki dotyczące pisania artykułów na blogu, które są przyjazne SEO i czytelne. Te dwa cele powinny zawsze iść w parze, ponieważ pisanie w zrozumiałym języku przyciągnie więcej odwiedzających i zatrzyma ich na witrynie.
Zanim zaczniesz: pamiętaj o researchu słów kluczowych!
Zanim zaczniesz uderzać w klawiaturę, musisz przeprowadzić research słów kluczowych. Śmiało można powiedzieć, że to jeden z najważniejszych etapów tworzenia treści, która będzie opublikowana w sieci. Jeśli chcesz zdobyć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, musisz dowiedzieć się, jakich słów faktycznie szukają Twoi odbiorcy. Na tej podstawie, wybieraj tematy, o których powinieneś pisać i słowa kluczowe, których powinieneś używać w swoim tekście.
Podczas researchu konieczne będzie skorzystanie z narzędzi, jednak nie musisz na początku wcale w nie inwestować. W pierwszej kolejności skieruj się po prostu do… wyszukiwarki Google. Zacznij wpisywać na pasku hasło, a wyszukiwarka podpowie najpopularniejsze zapytania. Inne darmowe narzędzia, z których możesz skorzystać to np. Planer Słów Kluczowych Google, Answer The Public i Keyword Sheeter.
Kiedy masz już listę słów kluczowych, nadszedł czas, aby zająć się pisaniem. Przejdźmy do 10 wskazówek, które pomogą Ci stworzyć niesamowity wpis na bloga!
Pisanie artykułów przyjaznych dla wyszukiwarek - 10 tipów
Daj sobie czas na przemyślenie treści
Na samym początku zastanów się, jaki ma być przekaz artykułu, jego najważniejsze założenia, tezy. Co chcesz powiedzieć swoim odbiorcom lub na jakie pytanie przedstawić odpowiedź? Jaki będzie cel Twojego artykułu i co chcesz, aby czytelnicy zrobili po zapoznaniu się z nim? Przydatne jest spisanie tych informacji w jednym miejscu, a także określenie intencji osób, które wyszukują frazę związaną z Twoją treścią. Intencja jest to po prostu powód, jaki stoi za danym wyszukiwaniem w sieci. Podstawowe, najczęściej występujące intencje to: informacyjna, transakcyjna, nawigacyjna.
Opracuj strukturę artykułu
Aby napisać wpis na blogu, który będzie user i SEO-friendly, musisz zaplanować jego przejrzystą strukturę. Oznacza to, że każdy post powinien mieć wstęp (w którym przedstawiasz swój temat); korpus (główną treść); podsumowanie (gdzie przypomnisz najważniejsze informacje lub przedstawisz wnioski).
Możesz uznać, że to brzmi jak plan szkolnej rozprawki. Prawda jest jednak taka, że bez przejrzystej struktury tekst zniechęci czytelników, a także nie zostanie dobrze odebrany przez roboty. Dlatego, gdy masz już temat, listę słów kluczowych, wiesz, po co i do kogo piszesz - w kilku zdaniach zaplanuj, co chcesz zawrzeć w tych trzech podstawowych sekcjach. Pomoże Ci to stworzyć uporządkowany artykuł. No dobra! Teraz już naprawdę można rozpocząć prawdziwe pisanie.
Używaj akapitów i nagłówków
Wszyscy używają akapitów, ale nie wszyscy robią to w optymalny sposób. Nie zaczynaj nowego zdania od nowej wersu tylko dlatego, że to dobrze wygląda. Zadaj sobie pytanie, jaka jest główna idea/myśl każdego akapitu. Powinieneś być w stanie podsumować ją podsumować w jednym zdaniu. Staraj się też, aby nie paragrafy nie były zbyt długie, ponieważ duże bloki tekstu sprawiają, że wzrok czytelnika szybko się męczy.
Także nagłówki są ważnym elementem, ponieważ pomagają czytelnikom zrozumieć, o czym jest konkretna część tekstu i skanować w poszukiwaniu interesujących ich treści. O nagłówki należy zadbać nie tylko ze względu na czytelność. Są także kluczowe dla on-page SEO. Żeby Google zrozumiało, na jakie słowa kluczowe chcesz rankować, musisz je umieszczać w nagłówkach H2, a jeżeli content ma więcej poziomów, to również H3, H4 i tak dalej.
Używaj słów łączących
Słowa łączące również nadają treści strukturę, pomagają odbiorcom przeskanować tekst i zrozumieć związek między poszczególnymi zdaniami oraz akapitami. Załóżmy na przykład, że istnieją trzy powody, dla których ludzie kupują Twój produkt. Powinieneś używać wyrażeń, które to sygnalizują takich jak: „po pierwsze”; „po drugie” i „wreszcie” / „po trzecie”. Słów łączących używamy w naszej komunikacji naturalnie, ale podczas pisania artykułu zwróć szczególną uwagę na to, czy nie ma ich za mało.
Słowa łączące można dzielić ze względu na ich znaczenie i zastosowanie. Wyróżniamy między innymi takie, które wskazują na:
przyczynę (np. ponieważ, dlatego, ze względu)
porównanie lub kontrast (np. podobnie do, w przeciwieństwie do)
wniosek (np. kończąc, na koniec)
nacisk (np. z pewnością, przede wszystkim)
Używaj powiązanych słów kluczowych
Musisz wiedzieć, za pomocą jakich wyrażeń potencjalni klienci szukają Twoich treści, ale błędem jest skupianie się w artykule tylko na jednej ogólnej frazie. Zapychanie artykułu jednym słowem kluczowym sprawia, że jest on mniej atrakcyjny do czytania, a także może zaszkodzić rankingom. To dlatego, że roboty Google stają się coraz mądrzejsze i wyszukiwarka chce, abyś pisał treści, które pokochają użytkownicy. Nie chce, abyś używał słowa kluczowego w co drugim zdaniu. Ma inne sposoby analizowania, o czym jest tekst. Jednym z nich jest rozpoznawanie synonimów i powiązanych z fraz.
Zwróć uwagę na długość treści
Upewnij się, że wpisy na blogu mają co najmniej 800 słów, ale nie „rozciągaj” ich na siłę, jak to się mówi, lejąc wodę. Co prawda Google lubi długie artykuły, jednak jeśli Twój artykuł jest zbyt długi, może odstraszyć użytkowników.
Czytaj również: Ile znaków powinien mieć mój tekst?
Linkuj do istniejących treści
Linkowanie wewnętrzne to technika, za której stosowanie podziękują Ci zarówno czytelnicy, jak i wyszukiwarka. Sprawi, że zarówno nowy post na blogu, jak i już istniejące będą silniejsze, ponieważ zbudujesz autorytet w danej dziedzinie, temacie. Nie zapominajmy, że linkowanie do innych treści jest świetne z punktu widzenia czytelników, ponieważ mogą być zainteresowani przeczytaniem powiązanych wpisów, a odnośniki pomagają im poruszać się po witrynie. Poza tym linkowanie wewnętrzne jest ważne dla SEO. Na nim Google opiera się, między innymi identyfikując, który content na stronie jest najważniejszy. Dlatego musi być proste, logiczne i przejrzyste.
Poproś o przeczytanie artykułu kogoś zaufanego
Zanim opublikujesz swój wpis, upewnij się, że ktoś inny go przeczyta. Zapytaj, czy rozumie główną myśl artykułu i poproś o poprawienie literówek, czy błędów gramatycznych. Oddanie tekstu do przeczytania i oceny komuś innemu zapewni Ci obiektywny obraz jego czytelności oraz atrakcyjności.
Skorzystaj z SEO wtyczki
Najpopularniejszą jest Yoast SEO. Zainstaluj ją na swojej stronie, włącz, a następnie zacznij dodawać nowy wpis. Zjedź na dół edytora treści do okna wtyczki i wpisz frazę kluczową, pod którą chcesz, aby ludzie odnajdywali ten konkretny wpis. Po jej dodaniu wtyczka sprawdzi, czy Twój artykuł jest zoptymalizowany, czy wymaga poprawek. Co ważne, plugin nie tylko umożliwia optymalizację tekstów pod wskazaną frazę, ale też pozwala wygodnie ustawiać metadane, które odgrywają ważną rolę w sukcesie witryny pod kątem SEO i sprawdzać czytelność treści. Możesz skorzystać z darmowej wersji Yoast SEO, która dla większości właścicieli stron jest w zupełności wystarczająca.
Pamiętaj o regularności
Tekst jest już napisany, zoptymalizowany i opublikowany. Brawo! Teraz pora, aby… powtórzyć cały proces. Tak, regularność i konsekwencja to podstawa efektywnego content marketingu. Regularne dodawanie nowych wpisów na blogu informuje Google, że Twoja witryna żyje. To ważne, ponieważ jeśli Twoja witryna nie jest aktywna, Google będzie ją rzadziej indeksować, co może negatywnie wpłynąć na pozycje w wynikach wyszukiwania. Jednak nie publikuj byle czego dla samego publikowania! Upewnij się, że wszystkie treści, które publikujesz, prezentują wysoką jakość, dostarczają czytelnikom przydatnych informacji i pasują do ich intencji wyszukiwania.
Król, który szybko nie zostanie zdetronizowany, czyli content
Czasy, w których wystarczyło kilka (nie do końca uczciwych) sztuczek SEO, aby witryna miała dobrą pozycję w Google, już dawno minęły. Teraz ku zadowoleniu użytkowników sieci najważniejsza jest wysoka jakość treści. Ta z kolei w naturalny sposób prowadzi do większej liczby linków zewnętrznych, udostępnień i powracających odwiedzających. Oczywiście istnieje więcej technik, które możesz stosować, aby tworzyć przyjazne SEO treści, ale wymienione powyżej przyniosą pewne efekty!